جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

فرآیند تولید فولاد فقط با سوخت گاز ممکن است

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: صنایع فولادی و تولید آهن اسفنجی که اتفاقاً کالای اصلی زنجیره فولاد است فقط از گاز و نه هیچ سوخت جایگزین دیگری در تولید خود استفاده می‌کنند و اگر آهن اسفنجی و گاز نباشد پروسه تولید فولادشان تعطیل خواهد شد.

وحید یعقوبی در گفتگو با فولادبان درباره قطعی گاز صنایع افزود: وزارت صمت با وزارت نفت و شرکت ملی گاز چندین جلسه برگزار کرده‌اند و تلاش هر دو وزارتخانه این بوده که گاز صنایع به‌ویژه فولاد با توجه به بحران برق در سه ماه تابستان قطع نشود.

وی ادامه داد: درباره محدودیت‌های انرژی گاز، انجمن فولاد اطلاعات زیادی ندارد و ارتباط مستقیمی با شرکت ملی گاز در این باره نداشته است و درواقع انجمن تولیدکنندگان فولاد در جریان برنامه‌های قطع گاز صنایع نیست و احتمالا وزارت صمت و شرکت ملی گاز به بررسی موضوع پرداخته‌اند.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: پس از ابلاغ ماه گذشته (آبان) شرکت ملی گاز برای قطع گاز برخی صنایع فولادی، انجمن فولاد و وزارت صنعت با نمایندگان وزارت نفت و شرکت ملی گاز مذاکراتی داشتند و آنان را توجیه کردند که گاز فولاد با گاز سیمان یکسان نیست که بتوان برای صنعت فولاد سوخت جایگزین داشت و از آن استفاده کرد.

یعقوبی گفت: فرایند تولید آهن اسفنجی یک فرایند نهایی و اصلی است و نمی‌توان تولید آن را با سوخت دیگری جایگزین کرد در حالی که برداشت وزارت نفت این بود که کارخانجات فولاد هم می‌تواند همانند سیمان، پتروشیمی و نیروگاه‌ها از سوخت جایگزین استفاده کند که در نشست‌های دوجانبه توجیه شدند چنین امکانی برای فولاد و آهن اسفنجی وجود ندارد.

وی افزود: صنایع فولادی و تولید آهن اسفنجی که اتفاقاً کالای اصلی زنجیره فولاد است فقط از گاز و نه هیچ انرژی دیگری باید در تولید خود استفاده کنند زیرا اگر آهن اسفنجی نباشد تولید فولاد نخواهیم داشت زیرا در کشور روش‌های تولید فولاد کشور بر مبنای آهن اسفنجی است.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: ما فقط دو کارخانه ذوب‌آهن اصفهان و فولاد زرند ایرانیان را در کشور داریم که کوره بلندند و از سنگ کک یا زغال‌سنگ استفاده می‌کنند و آهن اسفنجی مصرف نمی‌کنند.

یعقوبی تصریح کرد: بقیه کارخانه‌های فولادی کشور مصرف سوختشان گاز است و از آهن اسفنجی استفاده می‌کنند و اگر گاز نباشد پروسه تولید فولادشان تعطیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors