عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با فولادبان پاسخ داد:

واردات ماشین آلات معدنی دست دوم به سرانجام رسید؟/ نسخه پیشنهادی برای خروج بازار از رکود

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در حال حاضر شرایط خوبی برای تولید وجود دارد اما فروش محصول در بازار داخلی به دلیل شرایط اقتصادی، بالا بودن قیمت تمام شده ساختمان و امثال آن باعث شرایط رکودی شده است.

نادر سلیمانی در گفتگو با فولادبان در خصوص سرانجام وعده‌های مققامات دولتی برای واردات ماشین آلات معدنی اظهار کرد: براساس شنیده‌ها از بخش‌های معدنی و معدن‌کاران، تا الان مجوزهای خاصی برای واردات ماشین آلات معدنی به خصوص ماشین‌های دست دوم مطرح شده است اما فعلاً خبری از آن نیست.

وی گفت: در این حوزه وجود ماشین‌های فرسوده باعث شده راندمان کارهای معدن کاهش یابد. در حال حاضر خانه معدن در تلاش است تا بتواند مجوزی برای واردات بگیرد و ماشین آلات معدنی را در حد امکان احیا کند. به نظر می‌رسد با نقطه نظری که مجلس برای واردات ماشین آلات دارد، مشکلات تا حدودی حل شود اما تا الان خبر موثقی که در این بخش تحول اساسی رخ داده باشد، وجود ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه دولت دو مشکل اساسی در فولاد دارد، گفت: در شرایط عادی مصرف سرانه فولاد کشور باید بین 220 تا 250 کیلو پِر نفر باشد که در حال حاضر به دلیل قرار گرفتن در رکود، مصرف سرانه به 150 تا 160 کیلو پِر نفر رسیده است. در این راستا، برای 90 میلیون نفر 16 میلیون تن مصرف داخلی داریم و 33 میلیون تنی که در برنامه تولید امسال است، براساس تخمین‌ها، حدود 14 تا 15 میلیون تن مازاد تولید خواهیم داشت.

به گفته سلیمانی، در حال حاضر شرایط خوبی برای تولید وجود دارد اما فروش محصول در بازار داخلی به دلیل شرایط اقتصادی، بالا بودن قیمت تمام شده ساختمان و امثال آن باعث شرایط رکودی شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت برای خروج بازار از رکود، باید تغییرات اساسی در سیاست‌های اقتصادی خود داشته باشد. در غیر این‌صورت، رکود، تولید را تخت تاثیر قرار می‌دهد به طوری که این وضعیت هدف تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 را به تاخیر خواهد انداخت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *