گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن سه‌شنبه 20 تیر؛ فولاد جهانی به ایستگاه رکود رسید/ بحران اقتصادی سال 2008 در حال تکرار است؟

تازه ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد در روز سه شنبه نشان می دهد فولاد جهانی به ایستگاه رکود رسیده اشت.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز در بازار غیر رسمی همچنان در کانال 49 هزار تومان قیمت خورد و هم اکنون این نوع با نرخ 49 هزار و 400 تومان معامله می شود که این نرخ نسبت به روز گذشته کاهش نشان می دهد اما در مقابل تقریبا اغلب مقاطع فولادی روند ثبات قیمتی را پیش گرفتند.

در همین حال، در بازار جهانی فولاد وضعیت کمی پیچیده شده و سنگ آهن در حالی روند نزولی قیمت را طی می‌کند که چینی‌ها نگران آینده بازار فولاد هستند. اکنون سنگ آهن در بازار جهانی با تخفیف‌های زیادی ارائه می‌شود که این موضوع در بلند مدت می‌تواند مشکلاتی را برای زنجیره فولاد ایجاد کند، این در حالی است که سیاست‌های حمایتی دولت چین باعث افزایش شاخص فولاد نشده، و شاید همین عامل باعث جلوگیری ریزش سنگین بازار شده باشد؛ به این صورت که شمش دریای سیاه امروز با نرخ 478 دلار و شمش آسیای جنوب شرق 520 دلار بدون تغییر معامله شد.

همچنین میلگرد صادراتی ترکیه هم کاهش اندکی داشت و به قیمت 579 دلار در هر تن رسید.در این راستا، برخی کارشناسان بر این باورند ممکن است بحران اقتصادی سال 2008 تکرار شود اما مولفه‌های اقتصادی که در گذشته شاهد بودیم، با شرایط اکنون متفاوت است و تقاضای داخلی کشورها می‌تواند از این بحران جلوگیری کند.

ضمنا این اتفاق در صورتی می‌افتد که یکسال به صورت مداوم شاهد این موضوع باشیم. هرچند تقاضا در برخی مقاطع فولادی کاهش یافته است. به عنوان مثال، در بورس کالای ایران تنها در یکی از مقاطعی که عرضه شد، تقاضا بیشتر از عرضه بود که این موضوع ناشی از عدم اطمینان فعالان اقتصادی به آینده بازار است. برهمین اساس، در بورس کالا برای ۵۰۰ تن ورق گرم b، به میزان یک ‌هزار و ۲۰۰ تن تقاضا وجود داشت. همچنین ۷ هزار و ۱۰۰ تن ورق گالوانیزه G در دسترس مشتریان قرار گرفت و با تقاضای ۴ هزار و ۴۰۰ تنی رو به رو شد. رسید. یک هزار و ۲۰۰ تن ورق رنگی به تابلوی معاملات راه یافت و ۲۵۰ تن تقاضا برای آن وجود داشت.

در بازار جهانی نیز وضعیت تاحدی ثابت بود. در این راستا، هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت ۴۶۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن و بیلت صادراتی ایران تغییری نداشت و با نرخ میانگین ۴۸۵ دلار مبادله شد. بیلت صادراتی منطقه CIS با بدون تغییر و با نرخ ۴۸۲ دلار به ازای هر تن مبادله شد و اسلب صادراتی این منطقه نیز تغییری نداشت و به قیمت ۴۹۰ دلار در هر تن به فروش رسید.

به هر حال، با توجه به بحرانی که در انتظار فولاد جهانی است، اگر ایران پروژه های عمرانی خود را گسترش ندهد، وضعیت به مراتب بدتر از گذشته خواهد شد. طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند چتر نجات صنعت فولاد باشد و باید دید وزارت راه شهرسازی در این زمینه اقدام جدی‌تری بر می‌دارد؟

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز سه شنبه نشان می دهد امروز در بازار میلگرد شاهد ثبات قیمت در همه شرکت ها هستیم.

علاوه بر این، در بازار نبشی قیمت همه شرکت ها ثابت بوده است.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات شرکت ها 183 تا 460 تومان کاهش داشته است ، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای 91 تومان کاهش قیمت مشاهده می‌شود.

در بازار پروفیل شاهد ثبات قیمت شرکت ها هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *