صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر به عراق در دستور کار قرار گرفت

مدیرکل دفتر بازرگانی، عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: رویکرد سازمان، حرکت به سمت توسعه صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر به عراق است، با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله مشوق‌های صادراتی، اولویت را به کالاهای با ارزش افزوده بالاتر داده‌ایم تا از بازار عراق بهره بیشتری ببریم.

به گزارش فولادبان، فرزاد پیلتن اظهار داشت: براساس پتانسیل‌سنجی‌های انجام شده در سازمان توسعه تجارت ایران، ظرفیت ۲۰ میلیارد دلاری برای روابط تجاری بین ایران و عراق شناسایی شده است.

مدیرکل دفتر بازرگانی و عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای توسعه روابط تجاری با عراق در بخش‌های مختلف از جمله صادرات خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت صادرات گاز و برق و غیره، برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ صادرات ایران به عراق ۱۵ درصد رشد داشت به طوری که میزان صادرات کشورمان به عراق که در سال ۱۴۰۰ به میزان 8.9 میلیارد دلار بود، در سال ۱۴۰۱ این رقم به 10.2 میلیارد دلار افزایش یافت.

پیلتن بیان داشت: براساس برنامه ریزی‌هایی که در سازمان توسعه تجارت انجام شده است، ‌مقرر کرده ایم ‌صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در سال ۱۴۰۴ به ۱۵ میلیارد دلار برسد.

مدیرکل دفتر بازرگانی، عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در این سازمان برای توسعه روابط تجاری به کشور عراق بر روی چند نکته تمرکز کردیم، خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ایم از ابزارهای جدیدی برای کمک به توسعه صادرات به عراق استفاده کنیم که یکی از این ابزارها، ایجاد مراکز تجاری در کشور عراق برای کمک بخش خصوصی است که بر این اساس ۵ مجوز تأسیس مرکز تجاری به بخش خصوصی در شهرهایی از جمله بغداد، بصره، کربلا و کلار داده شده است.

پیلتن بیان داشت: رویکرد دیگر سازمان توسعه تجارت، حرکت به سمت توسعه صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر به عراق است، بنابراین با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله مشوق‌های صادراتی، اولویت را به کالاهای با ارزش افزوده بالاتر داده‌ایم تا از بازار عراق بهره بیشتری ببریم.

مدیر کل دفتر بازرگانی و عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: رویکرد دیگر سازمان افزایش کیفیت، ‌استاندارد و بسته‌بندی کالاهای صادراتی به عراق است تا با ثبات بیشتری بتوانیم در این بازار حضور داشته باشیم، در سفر اخیر که رئیس‌جمهور سوریه داشتن مقرر شد که ترانزیت ایران به عراق از طریق سوریه محقق شود که امیدواریم بتوانیم از این مسأله نیز برای توسعه روابط تجاری با عراق بهره بگیریم.

پیلتن تصریح کرد: در ارتباط با کشور عراق 3 دسته مشکلات وجود دارد که برخی مشکلات در دولت و کشور عراق است، یک‌سری از مشکلات داخلی و برخی از مشکلات نیز بین دو کشور مشترک است اما همه تلاش را برای رفع این مشکلات انجام می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *