در گفتگوی کارشناس اقتصادی با فولادبان مطرح شد؛

عدم برنامه‌ریزی مناسب منجر به کاهش قدرت خرید مسکن شد/ منتظر افزایش تقاضای فولاد باشیم؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: با افزایش قیمت مقاطع فولادی بر روی قیمت تمام شده مسکن و از طرفی دیگر، با افزایش قیمت دلار در کشور، قیمت ملک نیز افزایش یافته و مردم قدرت خرید و اجاره خود را به تدریج از دست دادند.

حسین ناطقی در گفتگو با فولادبان درباره تأثیر رونق ساخت و ساز مسکن بر صنعت فولاد بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی و با افزایش قیمت مقاطع فولادی بر روی قیمت تمام شده مسکن و از طرفی دیگر، با افزایش قیمت دلار در کشور، قیمت ملک نیز افزایش یافته و مردم قدرت خرید و اجاره خود را به تدریج از دست داده‌اند.

وی گفت: همچنین با روند کاهشی سالانه نرخ ساخت و ساز در سطح کشور، هر سال قیمت مسکن به علت تقاضای زیاد و عدم پاسخ‌گویی مسئولان در قبال نیاز مسکن مردم، قیمت هر واحد مسکونی، هر ساله چند برابر افزایش می‌یابد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برخی افراد سود‌جو و بدون مجوز نیز در بازار حضور دارند که با گرفتن بیعانه از مردم، متقاضی و کلاه‌برداری از آن‌ها و عدم ارائه ملک مورد نظر مشتری که در قبال آن چیزی در حدود ۵۰ درصد از مبلغ ارزش ملکی را دریافت می‌کنند، عده زیادی از مردم را راهی مراجع قضایی کرده است.

ناطقی با اشاره به نوسانات ارزی در کشور اظهارداشت: نوسان ارز از مهم ترین عوامل و محرک قیمت آهن آلات در کشور محسوب می‌شود. در حالت کلی نرخ ارز از چند وجه می‌تواند بر قیمت فولاد تأثیر داشته باشد. اولین وجه تاثیرات روانی است که در اثر نوسانات نرخ ارز ایجاد می‌شود و در جامعه شاهد آن هستیم. دومین وجه واردات مواد اولیه‌‌ای است که برای تولید فولاد و آهن آلات استفاده می‌شود.

وی در پایان اظهارداشت: با افزایش صادرات، سود حاصل نسبت به فروش داخلی افزایش می‌یابد و تاثیر آن در عرضه و تقاضای فولاد در داخل کشور خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *