گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه 30 اردیبهشت؛ برق از سر فولاد پرید/ کاهش ساخت و ساز چین بازار فولاد را راکد کرد

تازه ترین گزارش‌ها از بازار فولاد نشان می دهد برق از سر فولاد پرید، ضمن اینکه کاهش ساخت و ساز چین بازار فولاد را راکد کرد

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز در بازار با نرخ 50 هزار و 800 تومان معامله شد که این نرخ نسبت به هفته گذشته نوسان چندانی نداشت و ثبات نسبی نیز در بازارهای مختلف از جمله فولاد دیده می‌شود.

پیش از تحلیل بازار فولاد ابتدا به موضوع ارز در بازار جهانی می پردازیم؛ با این رویکرد که اختلافات سیاسی و حزبی در آمریکا باعث افت بورس این کشور شده و ارزش دلار کمی تضعیف شده است. جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در خصوص سقف بدهی دولت آمریکا به توافق نرسیدند و مذاکراتشان بی نتیجه ماند و همین موضوع باعث افت شدید ارزش دلار شد.

در این میان، هر چند در ماه‌های گذشته معاملات بر پایه دلار کاهش و یوان افزایش یافته اما آمریکا به دنبال سیاست‌های انقباضی برای بازگشت جذابیت دلار است. این موضوع بر بازار فولاد جهانی نیز تاثیر می‌گذارد. با اینکه معاملات بر پایه یوان افزایش یافته اما ساخت و ساز در این کشور کاهش یافته است. البته نیمی از فولاد تولیدی جهان در بخش ساخت و ساز استفاده می‌شود اما به دلیل وسعت این صنعت در کشور چین رکود در بخش مسکن تاثیر مستقیم بر بازار فولاد می‌گذارد.

در این راستا، کاهش ساخت و ساز در چین و وجود پروژه های عظیم و خالی از سکنه که اینک به “شهر ارواح” در این کشور معروف شده اند، نشانه های خوبی برای صنعت فولاد و مواد اولیه نیست.

در ترکیه نیز بازار فولاد در یک حالت تعلیق به سر می‌‌برد. برهمین اساس، نرخ قراضه وارداتی ترکیه با 0.5 دلار افزایش به 375.5 دلار در تن رشد داشته است. کارخانجات فولادی ترکیه در حال حاضر آماده انبار کردن تناژ های بیشتری از قراضه هستند اما بازار ترجیح داده تا زمان مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری تا یکشنبه هفته آینده حوصله به خرج دهد. بهای قراضه وارداتی هند در آخر هفته با افزایش قابل توجه 7.5 دلاری به 437.5 دلار در تن رسیده است. بهای زغالسنگ وارداتی هند هم بدون تغییر همچنان 238.5 دلاری ست که البته افت 18 دلاری هفتگی داشته است.

از سوی دیگر، ایران نیز اخیرا اعلام کرده برق صنایع فولاد و سیمان را در سه سناریوی پیشنهادی از 15 خرداد تا 15 شهریور سهمیه خواهد کرد. شرکت توانیر با تعریف کردن سه بازه زمانی و صرفه‌جویی به میزان 30 تا 90 درصد به‌دنبال اعمال محدودیت برق برای صنایع است. بازه زمانی اول از 15 خرداد تا 15 شهریور و کاهش 30‌ درصدی بار را تعریف کرده و در بازه دوم اول تیر تا 31 مرداد با کاهش 60 درصدی و در بازه سوم 24 تیر تا 24 مرداد کاهش 90‌ درصدی بار را ارائه کرده است. این بازه سوم را می‌توان خاموشی صنعت عنوان کرد، البته وزارت نیرو به صنایع پیشنهاد داده بود در این بازه زمانی نسبت به تعمیر و اورهال کردن واحدهای صنعتی خود اقدام کنند.

با این پیشنهاد می‌توان در ماه‌های دیگر سال نسبت به افزایش تولید اقدام کرد اما باید در نظر داشت روند کاهش تولید برق می‌تواند به صنعت ضربه وارد کند. برخی کارشناسان صنعت فولاد معتقدند این اقدام زیان حداقل 2 میلیارد دلاری به صنعت فولاد می‌زند.

با این حال، فولادسازان بزرگ جهان براساس آمار Word Steel معرفی شدند که ایران در جایگاه دهم قرار دارد. سرانه تولید فولاد ایران حدود ۱۶۵ کیلوگرم، ترکیه حدود ۱۸۰ کیلو‌گرم و چین ۵۵۰ کیلوگرم است. بزرگترین تولید کنندگان فولاد جهان نسبت به جمعیت (سرانه) لوگزامبورگ و پس از آن به ترتیب قطر و امارات قرار دارند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی  بازار آهن در روز شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثبات بود و در دو شرکت از 300 تا 600 تومان کاهش قیمت مشاهده می شود و در یک شرکت هم 100 تومان افزایش قیمت دیده شده است.

در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی، قیمت محصولات اکثر شرکت‌ها بدون تغییر اعلام شد و در یک شرکت 1400 تومان کاهش قیمت دیده میشود.

همچنن در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات یک شرکت 50 تومان افزایش پیدا کرد ، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای 100 تومان کاهش قیمت مشاهده می‌شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل شاهد ثبات قیمتی محصولات اکثر شرکت‌ها هستیم و در دو شرکت از 100 تا 2200 تومان کاهش قیمت دیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *