جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 17 آبان 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بازار نیمه‌راکد شمش صادراتی ایران

بر اساس گزارش متال بولتن، تحرکات در بازار شمش فولادی صادرات ایران در هفته گذشته محدود بود و به نظر می‌رسد بازار داخلی و صادراتی شمش فولادی ایران همچنان پرچالش است.

به گزارش فولادبان و به نقل از متال بولتن؛ دولت ایران در بازار داخلی این کشور بر عرضه سهم بیشتری از محصولات فولادی نیمه‌تمام با قیمت‌های پایین‌تر به نوردکاران تاکید دارد. این مساله سبب شده قیمت شمش فولاد در بازار داخلی به 385-380 دلار در تن، تحویل درب کارخانه، برسد و نوردکاران روی هر تن شمش، 80 تا 100 دلار ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

این در حالی است که در بازار ترکیه فاصله بین قیمت شمش و میلگرد 35 دلار در تن است به طوری که قیمت شمش 425-420 دلار و قیمت میلگرد 460-455 دلار است.

به گفته فعالان بازار فولاد ایران، علت فشار دولت بر عرضه شمش در بازار داخلی با قیمت پایین، حمایت سیاسی است که نوردکاران از آن برخوردارند.

با این حال، در هفته گذشته تقاضای مصرف داخلی و تقاضای صادراتی برای شمش فولاد ایران، رو به نزول بود، زیرا مصرف‌کنندگان منتظر نتایج انتخابات آمریکا بودند؛ چراکه ایران هم‌اکنون تحت فشار تحریم‌های اقتصادی آمریکا است و معاملات محصولات فولادی هم مشمول این تحریم‌ها هستند.

تحریم‌ها تأثیر زیادی بر حجم صادرات محصولات فولادی ایران داشته است. بنابراین فعالان بازار معتقدند که تغییر رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند بر تحریم‌های ایران تأثیر بگذارد و شرایط را عوض کند.

ایران در شش ماه اول سال 1399 بالغ بر 2.36 میلیون تن محصولات فولادی صادر کرد که نسبت به رقم سال گذشته 33 درصد کاهش نشان می‌دهد.

البته علاوه بر تحریم‌ها، کاهش تقاضای برای فولاد صادراتی ایران به علت گسترش بیماری کرونا در کشورهای مقصد صادرات محصولات ایران در آسیا و خاورمیانه نیز در کاهش حجم صادرات ایران نقش داشته است.

با وجود این شرایط چالشی بازارها، برخی فولادسازان ایرانی توانسته‌اند هفته گذشته حداقل 50 هزار تن شمش فولاد را به فروش برسانند. هفته قبل، یک محموله 20 هزار تنی با زمان بارگیری در دسامبر، به قیمت هر تن 411 دلار، فوب، به فروش رسید و یک محموله 30 هزار تنی هم به قیمت 407 دلار، فوب، معامله شد.

یک کارخانه فولادسازی دیگر ایران هم مزایده فروش 30 هزار تن شمش را با قیمت 410 دلار در تن، فوب بنادر جنوبی ایران، انجام داده است.

نشریه Fastmarkets هم قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در چهارشنبه 4 نوامبر را 411-407 دلار، فوب بنادر جنوبی ایران، اعلام کرده که نسبت به قیمت یک هفته قبل (410-405 دلار) 2 دلار افزایش را نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors