گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن ‌شنبه 9 اردیبهشت؛ تقاضای فولاد سر به فلک زد/ دلار در لاین سرعت قرار گرفت

تازه ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد نشان می دهد: تقاضای فولاد سر به فلک زده، ضمن اینکه دلار در لاین سرعت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با قیمت 54 هزار و 600 تومان در بازار معامله شد که نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته افزایش بیش از چند هزار تومانی را نشان می‌دهد.

دلار دیروز در بازار غیر رسمی با قیمت 52 هزار تومان قیمت گذاری شد اما به دلیل اینکه صرافی‌ها فعالیتی نداشتند نرخ‌ها قابل استناد نبود اما امروز این افزایش قیمت ادامه داشت و در کانال 54 هزار تومان قرار گرفته است. آنطور که مسئولان بانک مرکزی اظهار نظر می‌کنند ارز در شرایط مطلوبی قرار دارد و نوسان نرخ در این شرایط دو سیگنال را به بازار می‌دهد: یک، بانک مرکزی قصد ارزپاشی ندارد و برایش مهم نیست نرخ تا کجا بالا می‌رود و در بخش دوم ذخایر ارزی بانک مرکزی مطلوب نیست و می‌خواهد با اظهار نظر بازار را آرام کند که در هر دو وضعیت نرخ ارز افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر؛ باید توجه داشت حضور مقامات بلند پایه عراق در ایران در بازار ارز بی تاثیر نخواهد بود و احتمالا در روزهای آینده باید اثر خود را بگذارد. البته نوسان نرخ ارز باعث حرکت سینوسی بازارهای دیگر از جمله فولاد نیز شده است

در همین حال، طی هفته گذشته قیمت فولاد در آسیای میانه و برخی کشورهای اروپایی کاهش چشمگیری داشته، این در حالی است که روسیه با قطع گاز کشورهای اروپایی را تهدید کرده و هزینه را افزایش داده بود اما مدیریت در این بازار تا حدی توانست بازار فولاد را از هیجان آنی نجات دهد و روند رشد با شیب ملایم انجام شود.

ترکیه نیز در سال گذشته با افزایش تولید همراه شد که دلیل اصلی آن زلزله و تخریب لجستیک این کشور بود اما اکنون هزینه تمام شده فولاد ترکیه از حدود 740 دلار در هر تن به 640 دلار رسیده و دست ترک‌ها را برای بازار صادراتی باز می‌کند.

در این راستا، ایران در این زمینه باید اقداماتی انجام دهد تا بازارهای خود را از دست ندهد؛ هرچند باید به بخش تقاضا توجه داشت و برخی مقاطع فولادی بیش از سایر محصولات متقاضی دارند. در بازار ایران نیز همین موضوع صادق است. به عنوان مثال، در بورس کالای ایران برای ۹ هزار تن شمش بلوم، ۳ ‌هزار تن تقاضا وجود داشت اما میلگرد کلاف که یک‌هزار و ۵۵۰ تن از حجم آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، به میزان ۳ هزار و ۷۵۳ تن تقاضا برای این محصول به ثبت رسید.

همچنین۲ ‌هزار و ۹۰۰ تن تقاضا از سوی مشتریان برای میلگرد آلیاژی ثبت شد که یک‌‌هزار و ۸۵۰ تن از حجم عرضه این محصول بیشتر بود. در ادامه ۷ هزار و ۵۹۰ تن تیرآهن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد و ۱۶ هزار و ۵۸۳ تن تقاضا برای این محصول وجود داشت. مهمترین بخش تقاضا به سنگ آهن برمی گردد که آمارها نشان می‌دهد ۱۰۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه به تابلوی معاملات راه یافت و ۲۰۰ هزار تن تقاضا برای آن وجود داشت. این موارد بیانگر عدم ثبات در بخش عرضه است و متقاضیان از شرایط داخلی و خارجی اطمینان ندارند و برای نیازشان تقاضای بیش از نیاز ثبت می‌کنند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و در دو شرکت از 500 تا 800 تومان افزایش قیمت مشاهده میشود .

نرخ محصولات نبشی و ناودانی در اکثر شرکت ها ثابت مشاهده شده است و در دو شرکت از 630 تا 3500 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است.

در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را با ثبات اعلام کرد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای تلاطم قیمت مشاهده می‌شود..

در همین حال،در بخش پروفیل در اکثر بخش ها شاهد افزایش قیمت بودیم و در سه شرکت از 100 تا 2200 تومان افزایش پیدا کرد .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *