جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 17 فروردین 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
فولادبان گزارش می دهد:

داستان شرکت‌های بزرگ دولتی که کالا با ریال تولید اما با نرخ ارز عرضه می‌کنند، چیست؟

داستان شرکت‌های بزرگ دولتی که کالا با ریال تولید اما با نرخ ارز عرضه می‌کنند، چیست؟ معاون صنایع عمومی وزارت صمت به این پرسش پاسخ می دهد.

داستان شرکت‌های بزرگ دولتی که کالا با ریال تولید اما با نرخ ارز عرضه می‌کنند، چیست؟ اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

به گزارش خبرنگار فولابدان، محمد مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت به دیدار کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهارداشت: رهبری در این نشست مهار تورم و افزایش تولید و اینکه اگر صرفاً بخواهیم به کنترل تورم توجه کنیم، ممکن است دچار افت یا رکود تولید شویم را مورد تاکید قرار دادند.

وی گفت: اقدامی که در ماه‌های پایانی سال صورت گرفت، یک عددسازی توسط دشمن در بازار ارز خارج از کشور بود که تأثیر آن را در داخل کشور در قالب بورس کالا یا در قالب قیمت کالاهایی با نرخ بالاتر از نرخ واقعی مشاهده شد. در این میان، برخی از شرکت‌ها که به نوعی وابسته به دولت هستند، وقتی شرایط بازار یک مقدار نوسان پیدا می‌کند، به جای اینکه اقداماتی در حمایت از تولید ملی و ارزش پول ملی برای منافع عمومی مردم انجام دهند، به منفعت طلبی شخصی روی آورده و قیمت‌های خود را بدون اینکه نرخ مواد اولیه تغییر کرده باشد، افزایش می‌دهند. همان طور که قیمت ورق فولادی یکباره به ۲ برابر افزایش یافت که این چیزی نیست جز سوداگری مقطعی که اتفاق افتاده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: لازم است که شرایط اقتصادی کشور به ثباتی برسد که بتوان نیازهای بلندمدت و صادرات کالا از کشور را برآورد کرد و همچنین صاحبان سرمایه بتوانند برآوردی از شرایط آینده داشته باشند.

رئیسی: با مدیرانی که با قیمت ریال کالا تولید و با قیمت دلار عرضه می‌کنند،‌ برخورد قاطع شود

در همین حال، سید ابراهیم رئیسی، در جلسه هیات دولت نیز با اشاره به محورها و فرازهای راهگشای سخنان مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام، گفت: نظارت بر عملکرد شرکت‌های بزرگ و جلوگیری از سوءرفتار و عمل این شرکت‌ها در استفاده از منابع مالی دولتی را ضروری خواند و تصریح کرد: برخورد قاطع با متخلفان که با استفاده از مواد اولیه داخلی و به قیمت ریال، کالا را تولید ولی با نرخ ارزی و گران عرضه می‌کنند و سبب اخلال در نظام اقتصادی و آسیب به سفره مردم می‌شوند، در دستور کار مسئولان باشد.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار گفته بودند: «مدیران دولتی باید مشخّص کنند که عملکردشان و نقششان در زمینه‌ سیاست کلّی اقتصاد کشور چیست؛ این باید مشخّص بشود؛ یعنی فلان شرکت بزرگ، که متعلّق به دولت هم هست، موادّ اوّلیّه‌اش هم داخلی است ـ- از این شرکت‌های بزرگِ این‌جوری ما تعدادی داریم که شرکتْ بزرگ، پُردرآمد، با موادّ اوّلیّه‌ی داخلی ــ که قیمت محصول خودش را با دلار تلگرامی، [یعنی] همین قیمتهای جعلی دلار که از طرف دشمن هدایت می شود، تطبیق می کند، چرا؟ چرا شما به دلار حاکمیّت می دهید؟ چرا برای ریال رقیب را تقویت می کنید؟ یکی از وظایف عمده‌ ما این است که ما رقیب ریال را در داخل تقویت نکنیم.«

البته مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در اسفندماه گذشته در اظهاراتی جنجالی از پشت پرده گرانی ها در بورس کالا سخن گفته بود که بازخوانی دوباره این اظهارات مهم خالی از لطف است. او گفته بود: سوداگری چند شرکت بزرگ و عملکرد بورس کالا، باعث افزایش قیمت مواد اولیه شده است. به خاطر سوداگری چند شرکت بزرگ و ارائه گزارش سود‌های کلان در صورت‌های مالی پایان سال، شاهد این هستیم که بورس کالا قیمت محصولات عرضه شده را افزایش داده و منجر به بالا رفتن قیمت مواد اولیه شد. بورس کالا قیمت پایه ارزی را افزایش داده است و محصولی را که قیمت تمام شده آن تغییر نکرده و می‌توانستند با همان قیمت سابق عرضه کنند، در قالب شرکت‌های خصولتی مشمول افزایش قیمت کرده اند که این امر باعث گرانی مواد اولیه برای صنایع مختلف شده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors