یک کارشناس صنعت فولاد به فولادبان عنوان کرد:

عدم توازن زنجیره فولاد در بخش عرضه و تقاضا/ فولادسازان نقشه آمایش سرزمینی را رعایت نمی‌کنند

یک کارشناس صنعت فولاد با بیان اینکه توسعه در بخش صنایع بالادستی از مهم ترین برنامه های کشور است، گفت: تفاوت معناداری میان پیش‌بینی مصرف داخلی فولاد و پیش‌بینی تولید فولاد خام در کشور وجود دارد. برهمین اساس، تنها راه برای جبران این مازاد عرضه و حفظ توازن در بازار داخلی، صادرات فولاد خام محصولات فولادی و حضور در بازارهای جهانی است.

حسن طاهری در گفتگو با فولادبان با اشاره به اینکه واحدهای فولادسازی نقشه آمایش سرزمینی در کشور را رعایت نمی کنند، اظهار داشت: به منظور تحقق رفع هرچه بهتر مشکلات ناشی از ضعف ساختار و پراکندگی در استقرار کارخانجات صنعت فولاد، برخی راهکارها از جمله ممانعت از رویکرد منطقه‌ای در احداث واحدهای فولادی، اولویت محدودیت‌های زیست محیطی و منابع طبیعی، توسعه تجارت خارجی در بخش صنعت فولاد، تکمیل زنجیره تولید محصولات فولادی باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: تهیه نقشه آمایش زنجیره تولید فولاد در کشور، حمایت از ارزش‌افزوده در تولید محصولات فولادی به جای خام‌فروشی و پیشنهاد می‌شود.

این کارشناس صنعت فولاد، عنوان کرد: براساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله مشاهده می‌شود یکی از هدف گذاری‌های انجام شده برای سال ۱۴۰۴ در حوزه صنعت فولاد، دستیابی به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد به طور سالانه در کشور است.

طاهری با بیان اینکه چالش‌های اساسی در شرایطی فعلی هدف‌گذاری عدم توازن زنجیره در بخش عرضه و تقاضا است، عنوان کرد: براساس آمار ارائه‌ شده، پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف معادل فولاد خام در کشور از حدود ۲۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰، به حدود ۲۳ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ برسد و تولید فولاد خام از ۳۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۰، به ۴۴ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ افزایش یابد.

وی بیان کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، ظرفیت تولید فولاد خام در سال ۱۴۰۰ به رقم ۴۷ میلیون تن براساس هدف‌ گذاری صورت گرفته است، گفت: این میزان در سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن افزایش می‌یابد.

این کارشناس صنعت فولاد اظهارداشت: براساس داده‌های ارائه ‌شده، تفاوت معناداری میان پیش‌بینی مصرف داخلی فولاد و پیش‌بینی تولید فولاد خام در کشور وجود دارد. برهمین اساس، تنها راه برای جبران این مازاد عرضه و حفظ توازن در بازار داخلی، صادرات فولاد خام محصولات فولادی و حضور در بازارهای جهانی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *