تولید 55 میلیون تنی فولاد توسعه اکتشافات و سرمایه‌گذاری‌ کلان می‌خواهد/ نیازمند استخراج ۱۵۵ تا ۱۶۸ میلیون تن سنگ‌آهن هستیم

یک فعال فولادی معتقد است که رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز در دوره‌های آتی نیازمند هدف‌گذاری صحیح و مبتنی بر واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی و رفع مشکلات سخت‌افزاری زیرساخت‌های صنعت فولاد است.

سعید منتخبی در گفتگو با فولادبان در خصوص چالش‌ها و موانع فولادسازان در کشور مطرح کرد: با توجه به شرایط موجود در کشور، برای رسیدن به رکورد ۵۵ میلیون تن تولید فولاد، نیازمند تأمین به موقع و مداوم مواد اولیه مانند سنگ آهن هستیم. بر همین اساس، توسعه پهنه اکتشافی و سرمایه‌گذاری جدی در این حوزه ضرورت دارد.

وی گفت: با توجه به نرخ تبدیل سنگ‌آهن به فولاد برای دستیابی به برنامه افق ۱۴۰۴ تولید فولاد نیازمند استخراج ۱۵۵تا ۱۶۸ میلیون تن سنگ‌آهن است.

این فعال صنعت فولاد افزود: اگر در حالت خوشبینانه موفق به استخراج این مقدار سنگ آهن شویم، باید مراقب چالش‌هایی مانند ضعف و فرسودگی در سیستم حمل و نقل و نیز فرسودگی و هزینه‌زا بودن برخی فناوری‌های قدیمی‌تر قطعات باشیم، چرا که در نهایت منجر به نوعی ناترازی بین استخراج، حمل‌ونقل و تولید فولاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرعت گرفتن توان تولید نسبت به استخراج سنگ آهن و در برخی موارد خام فروشی، منجر به ایجاد خلأ و کاهش توان تولید و بازدهی صنایع می‌شود، خاطرنشان کرد: برای پرکردن چنین خلایی نیازمند واردات سنگ آهن هستیم تا به صورت موقت، بتوان چالش کمبود مواد اولیه که خود ناشی از مشکلات زیرساخت است را کاهش داد.

منتخبی با اشاره به چالش سرمایه گذاری به عنوان یکی دیگر از موانع فولادی‌ها، اظهار کرد: از دیگر مشکلات تولید فولاد کشور، ضعف در بازاریابی مطمئن و جدید برای فروش محصولات، بازگشت ارز به داخل کشور و نیز مشکلات جذب سرمایه‌گذاری است. میزان سرمایه مورد نیاز برای تحقق سند چشم انداز در مجموع ۹.۱ میلیارد یورو برآورد شده است که این هزینه تمام موارد اعم از اکتشاف تا توسعه زیرساخت سخت‌افزاری را شامل می‌شود.

وی افزود: اگر چه موارد گفته شده به عنوان بخش مشهودتر مشکلات صنعت فولاد کشور شناخته می‌شود، موارد متعدد کوچک و متوسط دیگری نظیر، مشکلات سرمایه انسانی، قراردادها، تأمین مالی، بیمه و ارزان فروشی مواد معدنی نسبت به صنایع میانی زنجیره تولید فولاد که منجر به عدم نفع جدی صنایع معدنی می‌شود، نیز وجود دارد که دستیابی به افق ۱۴۰۴ را تاحد زیادی به چالش می‌کشد.

فعال فولادی در پایان اظهارداشت: بدون تردید دستیابی به رکورد تولید ۵۵ میلیون تن نیازمند توسعه همه‌جانبه در بخش‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، بنابراین رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز در دوره‌های آتی نیازمند هدف‌گذاری صحیح و مبتنی بر واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی و رفع مشکلات سخت‌افزاری زیرساخت‌های صنعت فولاد است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *