تحقق تولید 55 میلیون تنی فولاد؛ نیازمند رفع موانع تولید/ استفاده از توان دیپلماسی اقتصادی برای پایان دامپینگ روس‌ها در بازار جهانی فولاد

یک فعال فولادی گفت: با توجه به اینکه دستیابی به ۵۵ میلیون تن تولید فولاد در افق ۱۴۰۴ نیازمند رفع موانع زیرساختی است، می‌توان گفت حل بحران انرژی، نیازمند تعامل و همکاری نهادهای بالادستی و تولیدکنندگان است.

علیرضا کاویان مهر در گفتگو با فولادبان با اشاره به شرایط فولاد جهانی مطرح کرد: اخلال در تولید و صادرات فولاد و سنگ آهن روسیه به واسطه شرایط تحریمی، جنگ و تخریب زیرساخت‌های تولید فولاد و صادرات سنگ آهن اوکراین، بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده و نوعی عدم ثبات را در عرضه و قیمت‌ها به وجود آورده است.

وی با تاکید بر اینکه اگرچه این اتفاق بیش از همه بر فولاد اروپا تاثیر گذاشت اما به دلیل وابستگی‌ها و موانع بازار اقتصاد جهان، دیگر کشورها نیز پس‌لرزه‌های این جنگ را حس کردند، گفت: در حال حاضر به نظر می‌رسد سیاست‌های تولیدکنندگان بزرگ فولاد آشفته و تا حدی نامشخص است.

این فعال صنعت فولاد تصریح کرد: در این راستا، می‌توان گفت ایران به دلیل قطعی برق و گاز در فصل تابستان و زمستان، بخش قابل توجهی نزدیک به ۱۰ میلیون تن و به ارزش ۶ میلیارد دلار در سال را از دست می‌دهد. در واقع‌، تلاش فولادسازان داخلی برای حفظ شرایط رقابتی در بازار تولید، این شرکت‌ها را مجبور به تشدید فعالیت‌های خود در دوران عدم قطع برق و گاز می‌کند.

کاویان مهر در خصوص چشم‌انداز تولید فولاد در سال 1404 گفت: با توجه به اینکه دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ نیازمند رفع موانع زیرساختی است، می‌توان گفت حل بحران انرژی، نیازمند تعامل و همکاری نهادهای بالادستی و تولیدکنندگان است.

وی خاطرنشان کرد: تسهیل در روند عملیات ساخت نیروگاه برق توسط تولیدکنندگان فولاد و تضمین بازگشت سرمایه این شرکت‌ها دو این امر مهم در راستای حل چالش برق است.

این فعال صنعت فولاد با بیان اینکه برای مقابله با سیاست دامپینگی روسیه در بازار جهانی فولاد، استفاده از توان دیپلماسی اقتصادی ضروری است، گفت: البته حل مشکلات مرتبط با تحریم، موانع مهم سرمایه‌گذاری و فتح بازار اروپا در دوران تحریم روسیه برای ما تا حدودی چالش‌ها را از بین می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *