کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد با قطعی گاز/ تمرکز صنعت فولاد بر تولید محصولات کیفی

یک فعال فولادی گفت: افزایش قیمت فولاد از تبعات کاهش تولید ناشی از قطعی گاز است، چرا که در انبار‌ها بین ۱۰ تا ۲۰‌ درصد دپو وجود دارد اما زمانی که این میزان صفر شود، بازار قیمت‌ها را افزایش خواهد داد.

سعید محمدیان در گفتگو با فولادبان در خصوص چالش‌های پیش‌روی فولاد بیان کرد: در سال جاری با تعاملات خوبی که با مسئولان وزارت نیرو انجام شد، برق فولادسازان نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشت اما متأسفانه کمبود گاز مشکلات بزرگی را به وجود آورده است. در واقع، کمبود گاز و انرژی شرایط را برای فولادسازان سخت کرده و این مساله مشکلاتی را برای صنعت فولاد کشور به وجود آورده است به گونه‌ای که می‌توان گفت فشار زیادی بر واحدهای فولادی کشور تحمیل می‌شود.

وی تاکید کرد: حداقل انتظار فعالان عرصه صنعت فولاد کشور، عدم وجود مشکلات در تامین انرژی صنایع است.

این فعال بازار فولاد با بیان اینکه تمامی واحدهای صنعتی با کاهش تولید روبرو شده‌اند، گفت: کمبود گاز در صنعت فولاد کشور سبب شده که در سال جاری فولادسازان بخشی از تولید خود را از دست بدهند و آثار این اقدام بر زنجیره تولید فولاد کشور نیز تاثیرگذار است. در واقع، قطعی گاز روند تولید واحدهای اصلی و فرعی مصرف کننده گاز را تحت تأثیر قرار داده است به گونه‌ای که در حال حاضر تمامی واحدهای صنعتی با کاهش تولید مواجه هستند.

محمدیان افزود: اقتصاد ایران به حدی رسیده که نتواند در تولید شمش فولاد و صادرات آن هدف‌گذاری داشته باشد، چرا که کمبود سنگ آهن و انرژی در کشور وجود دارد. بر همین اساس، صادرات شمش، پارامتر مناسبی برای میان‌مدت نیست و تمرکز باید در تولید محصولات کیفی باشد تا بتوان روند افزایش هزینه را کنترل کرد.

وی با اشاره به اینکه کمبود گاز حدود ۴۰‌ درصد تولید فولادسازان را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: افزایش قیمت فولاد از تبعات کاهش تولید است، چرا که در انبار‌ها بین ۱۰ تا ۲۰‌ درصد دپو وجود دارد اما زمانی که این میزان صفر شود، بازار قیمت‌ها را افزایش خواهد داد.

این فعال فولادی در پایان خاطرنشان کرد: کشور چین به دلیل مشکلاتی که در اقتصادش به دلیل کرونا به وجود آمده، مجبور به ارائه کالا در بازار است و انتظار می‌رود مجدداً به جمع رقبا بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *