واحدهای القایی و مشکل تامین آهن اسفنجی

یک فعال صنعت فولاد، تامین آهن اسفنجی واحدهای القایی را از اصلی ترین محورهای پیگیری انجمن تولید کنندگان فولاد عنوان کرد و گفت: اکنون به دلیل قطعی و محدودیت گاز، عرضه آهن اسفنجی محدود شده است و کارخانه های آهن اسفنجی نمی توانند با ظرفیت کامل تولید داشته باشند.

جهاندار شکری در گفتگو با فولادبان  تامین آهن اسفنجی برای واحدهای القایی تولید فولاد را از اصلی ترین محورهای پیگیری انجمن تولید کنندگان فولاد عنوان کرد و گفت: یکی از نگرانی های اصلی انجمن تولید کنندگان فولاد، تامین آهن اسفنجی و مواد اولیه واحدهای القایی است که برای تامین آن باید از بورس کالا تهیه کنند.

وی با بیان اینکه تا پیش از این، واحدهای تولیدی آهن اسفنجی 100 درصد تولیدی خود را به دلایل متعددی به بورس کالا عرضه نمی کردند، افزود: اکنون به دلیل قطعی و محدودیت گاز عرضه آهن اسفنجی محدود شده است و کارخانه های آهن اسفنجی نمی توانند با ظرفیت کامل تولید داشته باشند به همین دلیل دچار چالش شده اند.

مدیرعامل ذوب‌آهن بیستون کرمانشاه تصریح کرد: هم اکنون انجمن تولید کنندگان فولاد در حال پیگیری تامین آهن اسفنجی برای واحدهای القایی است که امیدواریم با رفع مشکل گاز، 100 درصد تولید آهن اسفنجی واحدهایی که خودشان مصرف ندارند و یا مازاد تولید دارند، در بورس انجام و محدودیت گاز مصرفی کارخانه ها نیز رفع شود.

شکری با بیان اینکه تولید آهن اسفنجی واحدهای تولیدی به بورس کالا برای رفع نیاز و تامین دیگر واحدهای تولیدی به بورس کالا عرضه شود، اظهارداشت: سیاست انجمن این است که بعد از تامین نیاز واحدهای تولید کننده فولاد که خود تولید کننده آهن اسفنجی هستند و آهن اسفنجی تولیدی خود را به مصرف می رسانند، مازاد تولید آهن اسفنجی و عدم مصرف آهن اسفنجی، به بورس کالا عرضه کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی واحدهای فولادسازی تمام زنجیره تولید فولاد را از ابتدا تا انتهای زنجیره درمجموعه خود دارند، گفت: این واحدها اغلب تولیدات آهن اسفنجی خود را به مصرف واحد تولیدی خود می رسانند و مانند فولاد خوزستان که خود مصرف و در نهایت نیز فروشنده محصولات میانی و نهایی محصولات فولادی مانند شمش و میلگرد هستند و در این شرایط نمی توانند محصولات تولیدی خود را مثل آهن اسفنجی به بورس بفروشند و دوباره از بورس خریداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *