نامه انجمن فولاد به وزیر صمت: کف عرضه محصولات فولادی در بورس کالا را اصلاح کنید

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه ای به وزیر صمت خواستار اصلاح بخشنامه مربوط به کف عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا شد.

به گزارش فولادبان بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این نامه با اشاره به عدم تطابق استراتژی دستوری “الزام به عرضه در بورس کالا”با اصول علم اقتصاد و مدیریت بازار، نوشته است: اساساً با توجه به اینکه فلسفه تشکیل بورس کالا،کشف قیمت عادلانه در فرایند رقابتی است، لذا میزان عرضه بایستی همواره ضریبی از تقاضا باشد تا رقابت واقعی برای کشف قیمت اتفاق افتد، بدیهی است عرضه مازاد بر تقاضا باعث می شود تا رقابتی روی قیمت پایه صورت نگیرد و با این شیوه کارایی بورس کالا نیز در کشف قیمت رقابتی ابتر خواهد ماند.

وی درنامه خود با اشاره به اینکه تولید فولاد کشور دو برابر مصرف داخلی است، تصریح کرده است: با حجم عرضه تکلیفی در این بخشنامه که به مراتب بیش از تقاضای واقعی است، هیچ گونه رقابتی برای کشف قیمت فولاد در بورس کالا اتفاق نخواهد افتاد.

رئیس انجمن فولاد در این نامه همچنین درخصوص کالای عرضه شده بدون تقاضا، در بخشنامه اخیر وزارت صمت تاکید کرده است: برای این محصولات و کالاها در بخشنامه وزارت صمت تعیین تکلیفی نشده و با توجه به اینکه امکان صادرات برای همه عرضه های بدون متقاضی وجود ندارد، مقتضی است امکان فروش داخلی با شرایط توافقی بین خریدار و فروشنده ابلاغ شود تا از دپوی محصول در انبار کارخانجات تولیدی ، تشدید مشکلات نقدینگی ، پرداخت حقوق و دستمزد و سایر هزینه های تولید قبل از ایجاد بحران جلوگیری شود.

در نامه انجمن فولاد به وزیر صمت با اشاره به ابهامات و ایرادات بخشنامه ابلاغی کف عرضه فولاد در بورس کالا، رفع این اشکالات از طریق برگزاری جلسه کارشناسی درخواست شده است.

 

نامه انجمن فولاد به وزیر صمت: کف عرضه محصولات فولادی در بورس کالا را اصلاح کنید عینک فولادی

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *