تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی به فولادبان پاسخ داد:

عواملی که باعث کاهش تاب آوری صنعت فولاد شدند؟

تحلیلگر ارشد بازارهای جهان گفت: یکی از عوامل موثر بر کاهش تاب‌آوری صنعت فولاد، تغییر مکرر قوانین است؛ به‌ویژه در بخش صادرات شاهد هستیم که در طول چند ماه گذشته عملاً بحث جدی عوارض صادراتی مطرح شد که با رای دیوان عدالت اداری لغو و به نرخ عوارض نیم درصدی فروردین امسال بازگشت ولی مجددا در طول چند هفته گذشته بحث دو درصد مالیات بر صادرات عنوان شد.

کیوان جعفری طهرانی در گفتگو با فولادبان با اشاره به اینکه عوامل متعددی وجود دارد که باعث ایجاد فشار بر زنجیره فولاد شده است، اظهار داشت: تاب‌آوری صنعت فولاد، این عوامل را کاهش داده است. از جمله این عوامل می‌توان به بحران انرژی در سه‌ تابستان و دو زمستان گذشته اشاره کرد.

این تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی گفت: سال‌ها زنجیره فولاد بحران کمبود برق و کمبود گاز را پشت‌سر گذاشته و متاسفانه این بحران سال‌ به‌ سال جدی‌تر می‌شود و فشار زیادی به زنجیره فولاد وارد می‌کند. ‌

جعفری طهرانی تصریح کرد: عدم تعادل در قیمت بازار داخلی و خارجی تاثیر مستقیم بر روی صادرات دارد در حالی که تمامی صنایع از جمله صنعت فولاد خواسته و ناخواسته بر صادرات وابسته هستند و این ارزآوری باید تداوم داشته باشد.

وی بیان کرد: اگر تعادل قیمتی بین بازار داخلی و خارجی در کل زنجیره فولاد – چه بالادستی و چه پایین‌دستی- ایجاد شود، این صنعت مادر کمتر در چالش قرار خواهد گرفت.

این فعال معدنی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین عاملی که بارها و بارها به این صنعت فشار آورده، بحران انرژی است، خاطر نشان کرد: باید حاکمیت فکر اساسی در این زمینه داشته باشد، چرا که با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌های بزرگ درصدد حل بحران کمبود برق از طریق ایجاد منابع تولید برق – چه سوخت‌های فسیلی و چه سوخت‌های غیر فسیلی- بودند و هستند، ولی در مورد کمبود گاز یک بحران جدی است و نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفت در این زمینه وجود دارد.

کیوان جعفری طهرانی افزود: یکی دیگر از عوامل موثر بر کاهش تاب‌آوری صنعت فولاد، تغییر مکرر قوانین است؛ به‌ویژه در بخش صادرات شاهد هستیم که در طول چند ماه گذشته عملاً بحث جدی عوارض صادراتی مطرح شد که با رای دیوان عدالت اداری لغو و به نرخ عوارض نیم درصدی فروردین امسال بازگشت ولی مجددا در طول چند هفته گذشته بحث دو درصد مالیات بر صادرات عنوان شد.

وی گفت: نباید فراموش کنیم که قیمت‌های جهانی را ما تعیین نمی‌کنیم بلکه بازارهای جهانی تعیین کننده این نرخ‌ها هستند و حاشیه سودی هم که وجود دارد، کاملاً مشخص، شفاف و محدود است.

جعفری طهرانی در پایان اظهارداشت: دولت نباید به فکر کسب درآمد از این عوارض باشد، چرا که اگر صادرات با خلل مواجه شود، قطعا ارزآوری برای کشور هم به مخاطره خواهد افتاد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *