اعلام نخستین آثار کمبود و قطعی گاز بر تولید فولاد/ قیمت‌ها در بازار تا ۴ ماه آینده افزایشی خواهند بود

یک کارشناس صنعت فولاد با اعلام اینکه به نظر می رسد به دلیل محدودیت و قطعی گاز صنایع و آثار آن بر کاهش تولید، قیمت‌ها در بازار فولاد تا ۴ ماه آینده با افزایش روبرو شوند.گفت: این صنعت روزانه حدود ۴۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می کند که این میزان محدود به ۱۵ میلیون متر مکعب شده، یعنی گاز مورد نیاز صنعت فولاد به یک سوم رسیده است.

حسن طاهری در گفتگو با فولادبان، با اشاره به تاثیر کمبود و قطعی گاز بر تولید فولاد کشور، اظهارداشت: صنعت فولاد روزانه حدود ۴۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کنند که متاسفانه امروز این میزان محدود به ۱۵ میلیون متر مکعب شده، یعنی گاز مورد نیاز صنعت فولاد به یک سوم رسیده است.

وی با بیان اینکه در بخش طویل فولاد مازاد داریم، گفت: وزارت صمت از فعالان بخش خصوصی درخواست کرد که ۱۵ میلیون متر مکعب گاز را در بخش‌های مختلف تولید فولاد تقسیم کنند. برهمین اساس، بخش قابل توجهی از سهمیه گاز را به بخش احیا که مصرف گاز بالایی نیاز دارد، تخصیص داده ایم و بخشی از آن را به ورق منتقل کردیم.

این کارشناس صنعت فولاد با بیان اینکه تولیدکنندگان بخش طویل می توانند از سوخت‌های جایگزین مانند مازوت، نفت سیاه و گازوئیل استفاده کنند، گفت: بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان، کوره های خود را تغییر دادند که بتواند با گاز و سوخت مایع کار کنند تا اگر تمایل داشتند در چند ماه آتی به تولید ادامه بدهند، سوخت داشته باشند و از این بحران عبور کنند.

یه عقیده وی، مصرف مازوت در کارخانه های تولیدی، دائمی نیست و تولیدکنندگان برای اینکه از بحران عبور کنند، چاره ای جز استفاده از مازوت ندارند، چراکه یا باید تولید را به صورت مطلق متوقف کنند و یا مشکلات محیط زیستی ایجاد شده را به تن بخرند. در حال حاضر تولیدکنندگان همه جوانب را می‌سنجند؛ به خصوص واحدهایی که تعهد داده اند تولید با سوخت مازوت را قبول کرده اند.

طاهری با اشاره به تاثیرات مصرف مازوت بر قیمت تولید، خاطر نشان کرد: بدون تردید موثر خواهد بود، چراکه با کاهش سوخت تخصیص داده شده به این صنعت، ۶۰ درصد آهن اسفنجی تولید می‌شود و این موضوع عطش را در بازار ایجاد می‌کند و قیمت مواد نوردی را بالا می برد. در مجموع، کاهش تولید خواهیم داشت که در قیمت نهایی نیز تاثیر می‌گذارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد کاهش تولید خواهیم داشت؟ تصریح کرد: نمی توان آمار کلی در ابن باره ارائه کرد، چراکه تولید در واحدهای مختلف متفاوت است به طوری که تولید آهن اسفنجی که ماده اولیه تولید فولاد است، ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این آمار نشان دهنده این است که قیمت‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد در این بازه زمانی افزایش پیدا کرده اند.

به گفته این کارشناس صنعت فولاد، احتمال اینکه بپس از عبور از این بحران، قیمت‌ها مانند سابق شود، وجود دارد اما در این میان، قیمت نرخ ارز و بازارهای جهانی نیز تعیین کننده است و به نظر می رسد قیمت‌ها در بازار تا ۴ ماه آینده با افزایش روبرو شوند.

طاهری با اشاره تعطیلی برخی کارخانه های تولیدی، اذعان کرد: تعداد قابل توجهی از کارخانه های کوچک تعطیل کردند، چراکه تولید آهن اسفنجی با قیمت ۱۰ هزار تومان و شمش زیر ۱۳ هزار تومان، توجیه اقتصادی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *