برنامه تولیدکنندگان ورق گرم اروپا برای افزایش قیمت‌ها در سه ماهه نخست 2023

تولیدکنندگان ورق گرم اروپایی ذخایر ماه دسامبر خود را با قیمت کمتری به فروش می‌رسانند و برای سه ماهه نخست سال 2023، افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، شاخص قیمت روزانه ورق گرم داخلی، exw شمال اروپا 624.69 یورو (650.65 دلار) به ازای هر تن محاسبه شد که نسبت به روز قبل، 8.02 یورو به ازای هر تن افزایش یافت. این محصول با قیمت 616.67 یورو به ازای هر تن معامله می‌شد.

همچنین براساس آخرین محاسبات، قیمت این کالا در مقایسه با هفته گذشته و ماه گذشته به ترتیب 1.14 و 45.31 یورو به ازای هر تن کاهش نشان می دهد.

در همین راستا، گزارش شده است که معاملات ماه دسامبر با شیوه معاملاتی exw در مناطق آلمان و بنلوکس در بازه قیمتی 610 تا 620 یورو به ازای هر تن انجام شدند، این درحالی است که کارخانه‌های زیادی عنوان کردند که کمترین میزان قیمت این محصول با شیوه معاملاتی exw در ماه ژانویه، نزدیک به 650 یورو به ازای هر تن بوده است.

با این حال، برخی تولیدکنندگان انتظار دارند که تقاضای بخش خودروسازی در سال بعد دوباره افزایش خواهد یافت.

در این راستا، بسیاری از منابع گفتند که قیمت توافقات با مصرف‌کنندگان در مقایسه با نوامبر سال 2021، 150 یورو به ازای هر تن کاهش یافته است.

در ادامه یک منبع بازرگانی در آلمان گفت:” در حقیقت، معاملات با فعالان بازار خودرو  با قیمتی حدود 150 یورو به ازای هر تن کمتر از سال گذشته انجام می‌گیرد درحالی که قیمت ورق گرم در بازار نقدی در مقایسه با سال گذشته بیش از 150 یورو به ازای هر تن کاهش نشان می دهد، بنابراین کارخانه‌ها از ارائه پیشنهادات کاهش قیمت به بازارهای نقدی خودداری کردند.”

در این رابطه برخی فعالان بازار انتظار دارند که کاهش تولیدات بر قیمت ورق گرم در سه ماهه نخست سال 2023 تاثیری مثبت خواهد داشت.

از سوی دیگر، شاخص قیمت روزانه ورق گرم داخلی، exw ایتالیا 591.25 یورو به ازای هر تن بود که نسبت به روز گذشته، از کاهش 4.58 یورو به ازای هر تن حکایت دارد. این محصول در روز گذشته با قیمت 586.67 یورو به ازای هر تن معامله می‌شد.

براساس آخرین محاسبات، شاخص قیمت ایتالیا در مقایسه با هفته و ماه گذشته به ترتیب 8.75 و 103.75 یورو به ازای هر تن کاهش یافت.

در همین رابطه، خریداران قیمت‌های قابل اعمال را در بین بازه 580-600 یورو به ازای هر تن می‌دانند. همچنین به گفته منابع کارخانه‌ای، قیمت کمتر از 600 یورو به ازای هر تن با شیوه معاملاتی exw تنها از سوی یک تولیدکننده مطرح شد. برهمین اساس، پیش بینی می شود قیمت این محصول در سه ماهه نخست سال 2023، با توجه به منابع کارخانه‌ای در بازه قیمتی 600 تا 650 یورو به ازای هر تن خواهد بود.

تازه ترین ارزیابی ها نشان می دهد قیمت بیلت فولادی استاندارد 5sp، واردات، cfr مانیلا 510-520 دلار به ازای هر تن بود که این نرخ در مقایسه روزانه و هفتگی ثابت باقی ماند.

با این حال، گزارش شده که یک فولادسازی اندونزی، بیلت 3sp، 150 میلی‌متری با شیوه معاملاتی فوب را در ابتدای هفته با قیمت 495 دلار به ازای هر  تن پیشهاد کرده است که این نرخ با محاسبه هزینه‌های حمل و نقل، به بازه قیمتی 525 تا 530 دلار به ازای هر تن با شیوه معاملاتی cfr مانیلا ( واحد پول این کشور) خواهد رسید.

همچنین قیمت‌های پیشنهادی بیلت 5sp با شیوه معاملاتی cfr مانیلا از مبدا مالزی و ویتنام به ترتیب 535 و 530 دلار به ازای هر تن بود درحالی که این کارخانه ویتنامی در ابتدای ماه جاری، محموله‌ای از این نوع محصول را به اندونزی در بازه قیمتی 507 تا 508 دلار به ازای هر تن فروخت.

به گفته منبع یک فولادسازی مالزی، در این مدت پیشنهاداتی از جنوب شرق آسیا به فیلیپین برای بیلت 5sp با شیوه معاملاتی cfr، حدود 530 دلار به ازای هر تن ارائه شد، این درحالی است که این فولادسازی به دلیل هزینه گران حمل و نقل به مانیلا در مقایسه با هزینه‌های بازارهای رقیب همچون مالزی، به این مقصد پیشنهادی ارائه نکرد.

براساس گفته این منبع، کارخانه‌های فیلیپین، برای بیلت 5sp قیمتی حدود 500 دلار به ازای هر تن پیشنهاد می‌کردند که این قیمت برای فروشندگان صادق نبود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *