جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 10 فروردین 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

توافق ایران و چین تیغ دو لبه است

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران درباره قرداد ایران و چین گفت : اگر چین در هماتیت های کم عیار به ایران کمک کند و دانش فنی تولید ورقهای آلومینیوم نازک را برای تولید  لوازم خانگی و خودرو به ایران انتقال دهد عملا در پیشرفت صنعت فولاد ایران نقشی اساسی برعهده خواهد گرفت.

توافق ایران و چین تیغ دو لبه است اخبار قرارداد ایران و چین

کامران وکیل در گفتگو با فولادبان با اشاره به قرارداد همکاری 25  ساله ایران و چین گفت : در شرایط حاضر دو باور غلط در کشور ریشه دوانده است. عده ای کاملا با این سند همکاری موافقند و معتقدند سرمایه گذاری چین در ایران باعث رونق و رشد اقتصادی کشور می شود، بخصوص برخی از سازمانهای دولتی مثل ایمیدرو و خودروسازی ها از این توافق خوشحالی کاذبی دارند ،اما عده ای هم مخالفت شدیدی با این همکاری اقتصادی دارند و می گویند ایران مستعمره چین  خواهد شد و یا ایران به چین فروخته شده است،اما باید گفت هیچکدام از این دو درست نیست .

وکیل افزود: چین کشوری است که تقریبا به لحاظ رشد اقتصادی در چهار سال آینده اقتصاد اول دنیاست که این اقتصاد الزامات و نیازمندیهایی از جمله تامین مواد اولیه و توسعه بازار مصرف دارد،  لذا اکنون این کشور با یک میلیارد و 400 میلیون نفرجمعیت همزمان به بزرگترین واردکننده سنگ آهن و بزرگترین صادرکننده فولاد دنیا تبدیل شده است .

وی ادامه داد:همکاری ایران برای چین مقوله جدیدی نیست زیرابا بسیاری ازکشورهای دیگراسیایی مثل سریلانکا وهندقرارداد همکاری بلند مدت بسته است که برخی موفق  و برخی دیگر ناموفق بوده است. تعدادی از کشورها سرمایه چینی را جذب کرده اند وباعث رشد و توسعه آن کشور شده است و از طرفی بسیاری از نیازمندی هایشان را از کشور چین تامین می کنند .

دبیراتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران با اشاره به ساختار ناموزون اقتصادی ایران گفت : اقتصاد بیمار ایران چهار دهه است که با پایین ترین سطح درآمد سرانه ، از گرانترین کشورهای دنیا بحساب می آید اما ارزان ترین سوخت و انرژی جهان را به فروش می رساند و در این مدت موضوع اقتصاد،  محور و تمرکز اصلی مسئولان دولتی و مردم بوده است. در چنین شرایطی همکاری 25 ساله ایران با کشور چین و ورود  500 میلیارد دلار سرمایه در فاز اول ، به  فراهم کردن بسترمناسب  نیاز دارد.

وکیل افزود : با توجه به اینکه چینی ها در اقتصاد فقط به منافع خودشان توجه می کنند ، تا زمانی که بستر جذب سرمایه خارجی در کشورفراهم نشده باشد ، ورود چین به اقتصاد ایران بسیار خطرناک خواهد بود. لذا باید به صراحت بگویم نباید اختیار منابع خود را به ازای سرمایه گذاری چین در اختیار پکن قراربدهدیم.

وی حضور چین بعنوان شریک اقتصادی ایران را یک تیغ دولبه تلقی و تصریح کرد : اگر اقتصاد واقعی شود، دیوارهای تعرفه فرو بریزد، یارانه های انرژی حذف شود، فساد اقتصادی که نهادینه شده حذف شود و حضور چین به تقویت بخش خصوصی بینجامد ، قطعا ایران دو دهه بسیار پر رونق را پشت سرخواهد گذاشت و چین یک شریک اقتصادی پر قدرت برای ایران بحساب خواهد آمد که موجب شکوفایی و رشد اقتصادی ایران ونقطه عطفی در اقتصاد ایران خواهد شد .

دبیراتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران درباره حضور چین در صنعت فولاد ایران گفت : سرمایه چین باید در جاهایی  مانند سنگهای تزیینی ، لیپیوم و فلزات نادر خاکی جذب شود  که به آن سرمایه نیاز است ، چین اکنون بزرگترین تولیدکننده عناصر نادر خاکی در دنیاست و اگر دانش فنی آن که در آینده مورد نیاز خودروهای برقی احتیاج است به ایران بیاید به ایران کمک موثری خواهد کرد.

دبیراتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران در پایان گفت : چین اگر در هماتیت های کم عیار به ایران کمک کند و دانش فنی تولید ورقهای آلومینیوم نازک را برای تولید لوازم خانگی و خودرو به ایران انتقال دهد عملا در پیشرفت صنعت فولاد ایران نقشی اساسی برعهده خواهد گرفت .

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors