وقتی ورق سیاه فولادی 50 درصد ریخت، دولت تازه به فکر رفع موانع صادراتی افتاد

یک کارشناس فولادی با بیان اینکه در حال حاضر ورق سیاه فولادی در جهان به 550 دلار رسیده و حدود 50 درصد کاهش را تجربه کرده است، گفت: متاسفانه در چنین وضعیتی دولت تازه به فکر رفع موانع صادراتی می‌افتد.

نادر سلیمانی در گفتگو با فولادبان با اشاره به وضعیت صادرات فولادی ایران مطرح کرد: براساس روند کارشناسی شده در کشور، حداقل 40 درصد از تولیدات محصول نهایی فولاد اعم از ورق، میلگرد، تیرآهن و امثال آن قابلیت صادرات دارند، این درحالی است که در شرایط فعلی، تقاضا در این حوزه به میزان استاندارد خود نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه اگر مصرف سرانه مس هر شخص را 50 کیلوگرم پیش‌بینی کنیم، در یک سال 14 میلیون تن مصرف داخلی ثبت می‌شود، گفت: اگر برنامه و عملکردها در صنعت فولاد به صورت منطقی و استاندارد پیش برود، تولید سالانه به ۳۶ میلیون تن می‌رسد. از طرفی، به دلیل تخفیفات بیش از حد در صادرات فولادی و قطعی برق به ویژه در سال گذشته، توسعه در این صنعت تا حدود زیادی متوقف شده است.

این کارشناس بازار فولاد با اشاره به اینکه در حال حاضر تقریباً ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن مازاد فولادی در کشور تولید می‌شود که می‌توانست در شرایط بسیار خوبی که قیمت‌های جهانی به حداقل رسید، از آن بهره کافی ببرد. تصریج کرد: متأسفانه به دلیل عوارض صادراتی این فرصت را از دست دادیم، ضمن اینکه در حال حاضر ورق سیاه فولادی در جهان به 550 دلار رسیده و حدود 50 درصد کاهش را تجربه کرده است که در چنین وضعیتی دولت به فکر رفع موانع صادراتی می‌افتد.

سلیمانی در پایان با اشاره به مصوبه جدید صادرات فولاد، اظهار کرد: در چند سال گذشته اجازه صادرات فقط برای تولیدکنندگان فولادی صادر می‌شد که با مصوبه جدید، تاجران نیز مجوز صادرات را گرفتند. در صورتی که سازگار مناسبی در این حوزه صورت نگیرد، نمی‌توان به بهبود وضعیت امیدوار شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *