شاخص‌سازی در بورس نادیده گرفته می‌شود/ نوشداروی حمایت بعد از ریزش بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که با توجه به شرایط فعلی، مصوبه 10 بندی که در حمایت از بورس اجرایی شد، نمی‌تواند تأثیر به‌سزایی در رشد بازار داشته باشد.

مهدی افشاراعلم در گفتگو با فولادبان درباره بسته 10 بندی حمایت از بازار سرمایه مطرح کرد: تأثیر این مصوبه در بازار را می‌توان با جمله “نوشدارو بعد از مرگ سهراب” عنوان کرد و این عملکرد تغییری در بورس از لحاظ جو عمومی نخواهد داشت. در واقع، آنچه که هر روز در شاخص نمایان می‌شود، اشتباهات مکرری است که مدیران بازار سرمایه در گذشته مانند افزایش ارزش برخی از شرکت‌های شاخص‌دار و تزریق پول در آن‌ها انجام دادند.

وی گفت: با وجود اینکه صحبت‌های زیادی درباره شاخص‌سازی صورت گرفته اما نفع مدیران به این است که گزارش‌ها را بنا بر سلایق و منفعت شخصی ارائه دهند، ضمن اینکه در حال حاضر شرایط به جایی رسیده است که حتی تغذیه شاخص با رنگ سبز تأثیری در روند بازار و ارزش معاملات ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بسته 10 بندی حمایت از بازار به لحاظ روانی بر مردم و سرمایه‌گذاران تأثیر عمومی نخواهد گذاشت، مثبت شدن شاخص در شرایط فعلی را به نوعی ظاهرسازی خواند.

افشاراعلم با اشاره به یکی از بندهای این مصوبه، گفت: نکته مثبت تأثیرگذاری در این بسته حمایتی جز محدود کردن بخش فروش بازارگردان‌ها تا اطلاع ثانوی مشاهده نمی‌شود. البته این بند باید به طور کامل فروش بازارگردان‌ها را متوقف کند، چرا که بیشتر اتفاقات منفی بازار به دلیل وجود این افراد رخ می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *