پرداخت هزینه های برای تامین مواد اولیه با وجود بورس کالا نیاز به رسیدگی دارد / راه اندازی سامانه کدال انجمن سنگ اهن از شهریور

دبیرانجمن سنگ اهن گفت: تا وقتی بازار شفاف نباشد؛ ابهامات در قراردادهای خرید مواد اولیه واحدهای بزرگ فولاد وجود دارد.

سعید عسگرزاده در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان افزود:منشا تمام فعالیتهای دلال بازی و واسطه گری عدم شفافیت در بازار است و ما ازسال گذشته با ورود کالاها به بورس تلاش کرده ایم این عدم شفافیت را حل کنیم اما وقتی شرکتهای فولادی ترجیح می دهند، بجای پرداخت هزینه مرتبط با سنگ اهن ، سنگ اهن را ازطریق غیر شفاف و از طریق دلالها خریداری کنند این اتفاقات پیش می اید.

وی تصریح کرد: تمامی فعالان زنجیره فولادی باید در برابر حضور واسطه ها و دلالان در این بازار احساس تکلیف کنند و وظیفه  اصلی مقابله با این موضوع برعهده وزارت صنعت است اما شاهدیم کار خود را به درستی انجام نمی دهد و مجموعه های فولادی را آزاد و رها گذاشته است تا با خریداری از دلالان و اسطه ها ، از بورس کالا خریداری  نکنند.

دبیرانجمن سنگ آهن ایران افزود: در حال حاضر وضعیت سنگ آهن در کشور بگونه ای است که نیازی به حضور دلالان نیست و واسطه ای در سنگ آهن وجود ندارد و تقاضای واقعی برای سنگ اهن به اندازه کافی وجود دارد اما وقتی که فولادی ها از بورس کالا محصولات اولیه خود را خریداری نمی کنند طبیعتا همین اتفاقات خواهد افتاد که بخشی از درامد فولادسازان ، هزینه دلالان خواهد شد.

عسکرزاده ادامه داد : از انجا که مدیران ارشد بنگاهها و مدیران اصلی در جریان این مسایل نیستند و مدیران میانی مدلهای مختلف خرید را تعریف می کنند انتظار ما از وزارت صمت و مدیران عامل بنگاه ها این است که با مشارکت فعال در بازارهای معاملاتی در پی شفافیت باشند و مبانی آن را تقویت کنند.

وی گفت: به صلاح هیچکس نیست که شائبه های دلالی گری و واسطه بازی برای افراد و شرکتها مطرح باشد و باید فضا را به سمتی ببریم که بازارهای شفاف معاملاتی جای خود را در زنجیره فولاد بازکنند زیرا دلیلی ندارد که یک شرکت از فضای غیر شفاف  استقبال کند.

عسکرزاده افزود: هم اکنون میزان تولید سنگ اهن با میزان تقاضا و نیاز داخل برابری می کند و پرداخت هزینه دلالی در این شرایط عجیب غریب و به دور از ذهن و ناپسند است.

وی گفت: انجمن سنگ اهن علاوه بر عرضه شفاف سنگ آهن و زنجیره بالادست فولاد در بورس کالا بعنوان یک ابزارکاملا بدون  واسطه درپی راه اندازی سامانه معاملاتی دیگری با نام  سامانه کدال است که امیدواریم از شهریور امسال تمام اطلاعات مرتبط با سنگ اهن در این سامانه ارائه شود.

عسکرزاده افزود: بنظرمی رسد باید در وهله اول هیات مدیره و سهامداران این شرکت و سپس وزارت صنعت که بطور جدی در تمام حوزه های زنجیره فولاد دخالت می کند مورد بازخواست قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *