تحلیل روزانه بازار آهن 11 آبان 1401

بررسی بازار آهن امروز، 11 آبان ۱۴۰۱ از تداوم ثبات قیمت در اکثر بخش‌های بازار آهن با وجود نوسانات افزایش نرخ ارز حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، بررسی بازار آهن امروز، یازدهم آبان ماه ۱۴۰۱ حاکی از آن است که نرخ دلار به آرامی از اوایل هفته در حال نزدیک شدن به کانال 34 هزار تومان است و در این لحظه به قیمت 33 هزار و 700 تومان معامله می‌شود، اما در بازار آهن اکثر فروشندگان به ثبات قیمت راضی شدند.

در عین حال فشار اتحامات ایران در مسائل جنگ اوکراین به جایی رسید که سوئیس هم نیز به فکر تحریم ایران افتاد، به رغم رد ادعاها درباره حمایت پهپادی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، سوئیس به بهانه حمایت از اوکراین یک شرکت و سه مقام ایرانی را تحریم کرد.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که فروش تسلیحات را برای ایران سخت می‌کنیم گفت: ما نگرانیم که روسیه به دنبال گرفتن تسلیحات متعارف پیشرفته از ایران باشد، مانند موشک‌های زمین به زمین که تقریبا می‌توان با اطمینان گفت که در جنگ روسیه علیه اوکراین استفاده خواهد شد.

در ادامه ند پرایس گفت: ما سرسختانه به اجرایی کردن تمام تحریم‌های آمریکا علیه تجارت تسلیحاتی ایران و روسیه ادامه خواهیم داد تا کار فروش این تسلیحات به روسیه را برای ایران سخت کنیم.

اظهارات پرایس در این زمینه در حالی مطرح می‌شود که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری تاکید کرد: ایران صادر کننده سلاح به هیچ طرفی از جنگ در اوکراین نیست.

از سویی دیگر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران گفت: حدود ۶.۵ میلیارد دلار از تفاهم‌نامه با شرکت گازپروم روسیه تبدیل به قرارداد شده، که مابقی تفاهم‌نامه‌ها به ارزش ۴۰ میلیارد دلار در یک ماه آینده به قرارداد تبدیل می‌شود.

با این حال در بازارهای جهانی شاهد توقف روند منفی بازار و ادامه ریزش در بازارهایی مانند شمش داخلی چین هستیم که احتمالا بازار جهانی را نیز به دنبال خود خواهد کشید.

همچنین براساس آخرین گزارش نشریه متال بولتن بیلت صادراتی منطقه CIS با افت 7 دلاری، با نرخ 497 دلار به ازای هر تن مبادله شد، در حالی که اسلب صادراتی این منطقه با ثبات قیمت رو به رو شد و به قیمت 445 دلار در هر تن به فروش رسید.

در بازار داخلی نیز نرخ اغلب محصولات در بخش‌های مشابه تغییر چندان قابل توجهی ندارد، به طوری که از 442 هزار و 341 تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا، 399 هزار و 978 تن به میلگرد اختصاص دارد و قیمت پایه این محصول 147 هزار و 622 ریال در نظر گرفته شد که نبست به قیمت پایه هفته گذشته 0.05 درصد کمتر است.

از طرفی دیگر روزنامه هم‌میهن با اشاره به سیاست مشابه به نمایش دیروز مجلس در سرمقاله خود نوشت: مجلسی که ماه‌هاست می‌خواهد عرض‌اندامی کند و به قول معروف وزرا را به خط نموده و پاسخگو کند، یک‌باره کم آورد و با ۱۸۲ رای در برابر ۸۴ رای استیضاح آقای وزیر رای نیاورد. گویی که هیچ منطقی نه به اصل استیضاح حاکم است و نه به گفت‌وگوهای طرفین و نه به رای دادن. منطقی که بر همه اینها حاکم است فراتر از عللی است که در ظاهر بیان می‌شود یا انتظار می‌رود که به آنها توجه شود.

در هر صورت در بازار آهن شاهد ادامه ثبات قیمت در اکثر مبادی فروش هستیم اما به نظر می‌رسد فروشندگان در اعلام قیمت و فروش انگیزه‌ای ندارند و سعی می‌کنند فعلا تغییری روی قیمت‌هایشان اعمال نکنند.

این درحالی است که دلار از اواخر هفته گذشته افزایشی حدود یک هزار تومانی دارد، البته شاید طبق گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزایش قیمت دلار موقتی است و با ارزآوری خوبی در چندماه گذشته داشته‌ قیمت آن باز می‌گردد.

از بازار آهن چه خبر؟

قیمت میلگرد در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد و تنها سه شرکت با 50 تا 100 تومان افزایش قیمت محصولاتشان را به فروش رساندند.

نرخ نبشی و ناودانی در تمامی شرکت‌ها ثابت باقی ماند.

در شرکت ظفربناب قیمت تیرآهن تغییری نکرد و قیمت تعدادی از محصولات در شرکت ذوب آهن اندکی اصلاح شد.

در بازار پروفیل به جز کاهش قیمت 100 تومانی نرخ محصول مبارکه با ضخامت 2 در شرکت یاران مابقی مبادی فروش ثبات قیمت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *