تحلیل روزانه بازار آهن 10 آبان ماه ۱۴۰۱

بررسی بازار آهن امروز، 10 آبان ۱۴۰۱ از تداوم ثبات نسبی قیمت‌ها در این بازار با وجود افزایش قیمت دلار در بازار آزاد حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، بررسی بازار آهن امروز،10 آبان ماه ۱۴۰۱ حاکی از آن است که باوجود افزایش قیمت ارز در بازار، اما قیمت‌ها در بازار آهن تقریبا روند ثابتی را پشت سر گذاشتند.

در این راستا، گزارش‌ها از کف بازار ارز حاکی از آن است که اسکناس دلار در میدان فردوسی، مرکز ارزفروشان تهران با نرخ 33 هزار و 300 تومان معامله می‌شود.

آخرین خبر از تحولات بین المللی به سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مربوط می‌شود. امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به سفرا و نمایندگان دائم کشورهای عضو و ناظر این سازمان، اعلام کرد که آمریکا صلاحیت حقوقی، اخلاقی و سیاسی برای برگزاری نشست درباره شرایط داخلی ایران را ندارد.

با این حال، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور حارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی با خبرنگار روزنامه «وچرنی لیست» کرواسی در پاسخ به این پرسش که برجام به کجا رسید و مذاکرات کجا گیر کرده است؟ گفته است: ما برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار جدی هستیم. در ماه‌های گذشته ایران تلاش سازنده‌ای برای رسیدن به این هدف انجام داد و ابتکارهای خوبی ارائه کرد. فراموش نکنید که حفظ برجام تا این زمان، مدیون تلاش و رویکرد سازنده ایران است. معتقدیم در گام‌های پایانی مسیر بازگشت به توافق قرار داریم. اما طبعا گام‌های پایانی مسیر سختی را طی می‌کند که نیازمند اقدام سازنده آمریکاست.

خبر دیگر اینکه جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز سه شنبه ۱۰ آبان ماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در نهایت نمایندگان دوباره به سید رضا فاطمی امین رای اعتماد دادند.

از بورس کالا خبر رسید امروز سه شنبه ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۱، از ۳۴ هزار و ۸۰۰ تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا ۲۰ هزار و ۵۵۰ تن معادل۵۹٫۰۵ درصد به تابلوی معاملات راه پیدا کرد. برهمین اساس، ۱۱ هزارو ۱۰۰ تن از حجم ورق گالوانیزه در تابلوی معاملاتی امروز بورس کالا با رقابت ۱٫۷ درصدی و با قیمت پایانی ۲۵۸ هزار و ۶۶۵ ریال مورد معامله قرار گرفت.

همچنین براساس آخرین گزارش نشریه متال بولتن در تاریخ یکم نوامبر ۲۰۲۲ میلادی ( امروز ۱۰ آبان ماه)،، قیمت اسلب صادراتی منطقه CIS افت قیمت را تجربه کرده است. بر همین اساس، بیلت صادراتی منطقه CIS بدون نغییر، با نرخ ۵۰۴ دلار به ازای هر تن مبادله شد، در حالی که اسلب صادراتی این منطقه با افت ۳۵ دلاری قیمت رو به رو شد و به قیمت ۴۴۵ دلار در هر تن به فروش رسید، ضمن اینکه هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج بدون تغییر ، با قیمت ۴۳۰ دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران ثبات قیمت داشت و با نرخ میانگین ۴۷۷ دلار و ۵۰ سنت مبادله شد.

خبر دیگر اینکه با اعلام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس  در جلسه علنی روز سه‌شنبه (۱۰ آبان) مجلس شورای اسلامی، تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت منتفی شد. رئیس مجلس در پایان جلسه استیضاح وزیر صمت گفت: مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون صنایع، موضوع تفکیک را بررسی کردند جمع بندی تخصصی به تفکیک وزارت صمت به دو وزارت خانه نرسیده است. پیش از این مجلس شرط عدم استیضاح وزیر صمت را تفکیک وزارت صنعت،معدن، تجارت و معرفی دو وزیر جدید اعلام کرده بود.

در همین حال، شب گذشته ریزش در معدن ۱۲ – ۱۴ زغالسنگ کوهبنان  در شمال استان کرمان رخ داد که علت و جزییات بیشتر حادثه در دست بررسی است. در این حادثه دو تن از کارگران این معدن که محبوس شده بودند جان خود را از دست دادند.

در هر صورت، تحلیل آخرین رویدادها حاکی از آن است که در روزهای آینده تداوم ثبات بازار آهن به تحولات بازار ارز بستگی خواهد داشت.

از وضعیت قیمت‌ها در بازار چه خبر؟

بررسی بازار آهن امروز ۹ آبان ماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد در بازار میلگرد قیمت محصولات اکثر شرکت‌ها ثابت باقی ماند و تنها دو شرکت نرخ محصولات‌شان را ۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش و یک شرکت قیمت محصولات خود را 30 تومان کاهش دادند.

همچنین در بازار نبشی و ناودانی، به غیر از یک شرکت که قیمت محصولات خود را ۱۰۰ تومان افزایش داد، مابقی شرکت‌ها قیمت محصولات را ثابت نگه داشتند.

در همین حال، در بخش کیلویی بازار تیرآهن قیمت‌ محصولات یک شرکت با 50 تومان افزایش قیمت اعلام شد، ضمن اینکه در بخش تیرآهن شاخه‌ای قیمت محصولات 10 تا 100 هزار تومان ارزان شد.

علاوه بر این، در بازار پروفیل قیمت محصولات اکثر شرکت‌‌ها تغییر نکرد و ثابت باقی ماند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *