تحلیل روز بازار آهن 28 شهریور ۱۴۰۱

بررسی بازار آهن امروز، 28 شهریور ۱۴۰۱ از ثبات نسبی قیمت‌ها در این بازار حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، بررسی بازار آهن امروز، 28 شهریور ماه ۱۴۰۱ حاکی از آن است که روند صعودی قیمت‌ها در این بازار متوقف شده است به نحوی که امروز شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار آهن بودیم این در حالی است که بازار چند روزی را صعودی سپری کرده بود.

در این راستا، گزارش‌ها از کف بازار ارز حاکی از آن است که اسکناس دلار در میدان فردوسی، مرکز ارزفروشان تهران امروز با نرخ ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود.

همچنین آخرین خبر از مذاکراتی احیای برجام به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه برمی‌گردد. برهمین اساس، ناصر کنعانی گفته است: احتمال اینکه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گفت‌وگوهایی در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد را رد نمی‌کنیم، چراکه ایران به صورت طبیعی از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود در موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین‌المللی استفاده می‌کند.

در همین حال، سید ابراهیم رئیسی، رئیس چمهور که صضبح امروز ازم نیویورک شده است، در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا می‌خواهید به توافق(برجام) بازگردید؟ چرا که می‌دانید برخی مقامات آمریکایی بر این باورند که شما قصد بازگشت به توافق برجام را ندارید، اظهار داشت: « ما بارها اعلام کردیم که در مذاکرات برای رسیدن به یک توافق خوب و عادلانه و پیگیری رفع تحریم‌ها جدی هستیم. این ادعا(عدم تمایل ایران به بازگشت به برجام) هم از همان ادعاهای بی اساسی است که مطرح می‌کنند. الان مشکل توافق کجاست؟ چه کسی و چه جایگاهی برای توافق مشکل ایجاد کرده است؟ آمریکایی‌ها تصمیم نمی‌گیرند. مسئله خیلی روشن است؛ ما اعلام کردیم که یکی از نکاتی که ضرورت دارد عهدشکنی آمریکایی‌ها ممکن است برای آنها آسان باشد که خیلی راحت بخواهند پیمان خودشان را نقض کنند و بیایند و راحت بگویند که ما گویا پیمانی را نبستیم. اما به راستی پیمان و میثاق بستن راهکارش همین است؟ اگر در دنیا بین کشورها میثاقی بسته شود و سپس یک طرف بیاید بصورت یکطرفه بگوید که من از پیمان خارج شدم اصلا جایی برای پیمان بستن در دنیا می‌ماند؟ آمریکا می‌خواهد در برابر این نقض پیمان چه جوابی بدهد؟ به مردم خودش چه جوابی می‌خواهد دهد؟ به مردم دنیا چه جوابی می‌خواهد بدهد؟ می‌خواهد بگوید که من یک پیمانی را بستم و بعد هم به راحتی از این پیمان خارج شدم؟ این کارِ آمریکایی‌ها مورد سرزنش همه دنیا قرار گرفت.«

در ادامه از بورس کالا خبر رسید امروز دوشنبه ۲۸ شهریور ماه  ۱۴۰۱، قرار بود ۶۶۵ هزار و ۷۶۰ تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا مورد معامله قرار گیرد که از این میزان، ۶۰۴ هزار و ۹۴۰ تن آن روی تابلو معاملات بورس کالا قرار گرفت.

در همین حال، با توجه به میزان تقاضای ۲۸۹ هزار و ۹۵۰ تنی شمش بلوم، ۱۹۴ هزار و ۸۴۰ تن در تابلو معاملات به فروش رسید که این مقدار، ۱۸ هزار و ۸۲۰ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز کمتر است.

البته یک کارشناس حوزه فولاد در گفتگو با فولادبان، با انتقاد از اینکه حلقه‌های بالادستی زنجیره محصولات فولادی در اختیار دولتی‌ها است، پیشنهاد کرده است: به جای ورود به فرمول قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کلا، باید برای همه حلقه‌های زنجیره فولاد نسبت به شمش، ضریب گذاشته شود.

خبر دیگر اینکه رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است: تاکنون بیش از 8 میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تجاری توسط مودیان به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شده است.

در ادامه بررسی بازار جهانی فولاد با محوریت آخرین به‌روزرسانی معاملات بورس فلزات بندر شانگ‌های نشان می‌دهد این بازار برخلاف آخرین روز معاملاتی در هفته گشته، این هفته را هم نزولی آغاز کرد. در این میان، فولاد ضدزنگ باز هم به کانال 15 هزار یوآنی بازگشته است.

همچنین براساس آخرین گزارش نشریه متال بولتن در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی ( امروز۲۸ شهریور ماه)، قیمت اسلب و بیلت صادراتی ایران در بازار جهانی ثابت مانده است. بر همین اساس، بیلت صادراتی منطقه CIS   با کاهش یک دلاری با نرخ ۵۱۵ دلار به ازای هر تن مبادله شد، همچنین اسلب صادراتی این منطقه با ثبات نرخ روبرو بود و با قیمت ۴۶۰ دلار در هر تن به فروش رسید.

در همین حال، هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج بدون تغییر، با قیمت ۴۳۰ دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران بدون تغییر، با نرخ میانگین ۴۵۵ دلار مبادله شد.

خبر دیگر اینکه براساس تازه ترین آمارهای رسمیی، مدیریت بهتر محدودیت‌های مصرف نسبت به پارسال موجب شد افزایش تولید نسبت به سال گذشته بیشتر شود اما با این حال با وجود افزایش خیره‌کننده ظرفیت تولید فولاد کشور، تولید واقعی فولاد نسبت به ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۹، تنها ۲.۴ درصد افزایش یافته، ضمن اینکه تولید کل محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۰ درصدی و تولید آهن اسفنجی رشد ۱۹ درصدی داشته است.

در هر صورت، تحلیل آخرین رویدادها حاکی از آن است که به احتمال زیاد، بازار آهن در روزهای آینده به سمت ثبات بیشتر حرکت خواهد کرد.

از وضعیت قیمت‌ها در بازار چه خبر؟

بررسی بازار آهن امروزز 28 شهریورماه ۱۴۰۱ نشان می دهد در بازار میلگرد چهار شرکت محصولات خود را ۵۰ تا 100 تومان کاهش قیمت دادند، ضمن اینکه مابقی شرکت‌ها در این بازار قیمت محصولات را ثابت نگه داشتند.

همچنین در بازار نبشی و ناودانی اکثر شرکت‌ها قیمت محصولات خود را تغییر ندادند و فقط یک شرکت قیمت محصولات خود را با ۱۰۰ تومان افزایش اعلام کرد.

در همین حال، در بخش کیلویی بازار تیرآهن قیمت برخی محصولات ثابت باقی ماند و قیمت برخی محصولات افزایش یافت. همچنین در بخش تیرآهن شاخه‌ای قیمت محصولات یک شرکت 10 تا 60 هزار تومان کاهش یافت.

علاوه بر این، در بازار پروفیل به غیر از یک شرکت که قیمت محصولات خود را 100 تومان افزایش داد اما مابقی شرکت‌ها قیمت محصولات خود را ثابت نگه داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *