جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 28 شهریور 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آخرین خبر از وضعیت فولادی‌ها در استان‌ها/ از معرفی واحدهای معدنی آلاینده به مراجع قضایی تا اعلام زمان راه‌اندازی فولاد ازنا

لطفا با بخش «از استان‌ها چه خبر؟» فولادبان همراه باشید.

به گزارش فولادبان، اگر می‌خواهید از آخرین وضعیت فولادی‌ها در سراسر کشور مطلع شوید، لطفا با بخش «از استان‌ها چه خبر؟» فولادبان همراه باشید.

سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون یورویی در معادن فلورین خراسان جنوبی

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون یورویی در معادن فلورین و فرآوری این ماده معدنی در این استان خبر داد.

عباس جرجانی گفت: این سرمایه‌گذاری توسط شرکت ایراسکو که در کشور ایتالیا ثبت شده و در حوزه تامین ماشین‌آلات فرآوری و صنایع معدنی فعالیت دارد، انجام خواهد شد و در فاز اول این سرمایه‌گذاری، تولید حدود ۴۰ هزار تن آلومینیوم فلوراید در شهرستان طبس پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: این سرمایه‌گذاری همچنین با همکاری شرکتی در ایتالیا صورت می‌گیرد و در این راستا شاهد تحولی بزرگ در بخش فرآوری ماده معدنی ارزشمند فلورین و صنایع مرتبط با این ماده معدنی به‌ویژه آلومینیوم فلوراید در استان خراسان جنوبی خواهیم بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهارداشت: در راستای برنامه‌ریزی هرچه بهتر و منسجم‌تر در این خصوص جلساتی با حضور معدنکاران و خریداران ماده معدنی فلورین در داخل کشور به‌ویژه تولیدکنندگان حوزه آلومینیوم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه آلومینیوم فلوراید در حال حاضر وارد کشور می‌شود، گفت: فلورین و سایر مواد معدنی مورد نیاز برای تولید آلومینیوم فلوراید در داخل استان وجود دارد و مشکلی برای تامین مواد اولیه در این زمینه نداریم.

جرجانی اظهار داشت: معادن فلورین خراسان جنوبی در ۲ شهرستان طبس و نهبندان است و در حال حاضر بیشترین ذخایر فلورین کشور در این استان وجود دارد.

نشست سرمایه‌گذاری در معادن فلورین و فرآوری این ماده معدنی در خراسان جنوبی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، معاون توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو و به‌صورت ویدئوکنفرانسی با مدیرعامل شرکت ایراسکو در کشور ایتالیا برگزار شد.

فلورین ماده اولیه و اساسی صنایع آلومینیوم و صنایع شیمیایی و فولاد در جهان محسوب می‌شود. فلورین در تهیه اسید هیدروفلورئوریک و مشتقات آن همچنین در صنایع هسته‌ای، سرامیک، ریخته‌گری و تهیه فروآلیاژها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی ۲۰ واحد معدنی آلاینده محیط زیست در خواف به مراجع قضایی

در ادامه رئیس اداره محیط زیست خواف گفت: ۲۰ واحد آلاینده معدنی منطقه سنگان این شهرستان به دلیل تهدید علیه بهداشت و سلامت عمومی جامعه و عمل نکردن به تعهداتشان برای کنترل گرد و غبار ناشی از فعالیت‌ها به مراجع قضایی معرفی شدند.

سعید شفیعیان با تاکید بر لزوم رعایت ضوابط زیست محیطی توسط همه واحدهای تولیدی و از جمله شرکتهای معدنی فعال در منطقه سنگان خواف، افزود: هر واحدی که این ضوابط را رعایت نکند، مشمول اعمال قانون قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: از مجموع واحدهای معدنی آلاینده زیست محیطی خواف که به مراجع قضایی معرفی شدند تاکنون ۲ واحد پلمپ شدند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: پلمپ واحدهای صنعتی و معدنی آخرین مرحله برای وادار کردن این واحدها به رعایت ضوابط زیست محیطی است و اگر واحدی با وجود تذکرهای متعدد در موعد مقرر نسبت به رعایت ضوابط  اقدام نکند، به ناچار مجبور به پلمپ آنها هستیم.

رئیس اداره محیط زیست خواف گفت: در راستای اجرای مصوبات کارگروه ملی گرد و غبار کشور ۱۳ کیلومتر از مسیرهای پرتردد معادن سنگان خواف با خاک‌ پوشیده شد که از پراکنده شدن مواد معدنی در زمان تردد وسایل نقلیه جلوگیری شود.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان، مجموعه اُپال پارسیان، شرکت فراگیر توسعه سناباد و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

فولاد ازنا تا شهریور ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد

در ادامه نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: هیئت مدیره کارخانه فولاد ازنا متعهد شدند در صورت رفع مشکلات تا شهریور سال آینده این کارخانه را به بهره‌برداری برسانند.

حسین گودرزی اظهار کرد: در مورد کارخانه فولاد ازنا گشایش‌های خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: نزدیک به دو سال است که ما به صورت مضاعف پیگیر این موضوع هستیم و علی‌الرغم اینکه مالک این کار مشکلات حقوقی دارد ولی در موضوع فولاد ازنا محکوم نشده و از دی ماه سال گذشته کار راه اندازی شروع شده و الان ۱۰۰ نفر از مهندسین و تکنیسین‌ها در این کارخانه مشغول شده و در حال انجام کارهای راه‌اندازی آن هستند.

گودرزی افزود: اخیراً جلسه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داشتیم که معاون ایمیدرو را مأمور کردند که از طریق ستاد تسهیل ملی و استانی مشکلات سر راه تسریع ساخت و بهره‌برداری را از منظر بخش‌هایی که به دولت مربوط است مرتفع کند.

نماینده مردم ازنا و دورود در مجلس ش. رای اسلامی بیان کرد: اخیراً نامه‌ای برای رئیس قوه قضاییه نوشتم که پی‌نویس کردند که دادستانی تهران در جهت راه‌اندازی سریع‌تر کارخانه فولاد ازنا تلاش کند و پرو این نامه جلساتی در تهران برگزار شد.

وی تصریح کرد: هفته قبل معاون دادستان تهران سفری به استان داشتند بازدید میدانی از فولاد داشت و جلسه‌ای با هیئت مدیره و مسئولان مربوطه داشتند و از نظر قوه قضاییه قول دادند که در جهت رفع مشکلات موجود تلاش کنند که هرچه سریع‌تر در دوره کوتاهی راه‌اندازی شود و از طرف دیگر نیز هیئت مدیره کارخانه متعهد شدند در صورت رفع مشکلات تا شهریور سال آینده این کارخانه را به بهره‌برداری برسانند که در این صورت یک تحول عظیمی در حوزه اشتغال و رفع بیکاری منطقه و استان پدید خواهد آمد.

آغاز عملیات برای اکتشاف محدوده‌های جدید معدنی در سنگان خواف

در ادامه مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: برای بهره برداری موثر از ذخایر غنی این معادن این مجتمع برنامه های اکتشافی متعددی را تعریف کرده است که از جمله آنها می توان به اخذ پروانه اکتشاف برای ۱۰ محدوده جدید از پهنه سنگان اشاره کرد که در حال حاضر، عملیات اکتشاف در دست انجام است.

حسن جعفری اظهارداشت: نقاط ظرفیت دار در محدوده های یاد شده برای مراحل اکتشاف تکمیلی، گواهی کشف و بهره برداری مشخص شده و از این میان عملیات حفاری در محدوده های مرکزی و شرقی سنگان به وسعت ۲۰ هزار متر در دست اجراست.

وی ادامه داد:از آنجایی که این مجتمع بخش عمده ای از خوراک واحدهای کنسانتره و گندله سازی کشور را تامین می کند سیستم حمل و نقل و زیرساختهای ارتباطی و جاده ای نامناسب موجب رکود و کاهش بازده مناسب استخراج و فرآوری معادن می شود و بهسازی زیرساختهای ارتباطی باید مورد توجه مسوولان ذیربط قرار بگیرد.

مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت:راههای دسترسی به این معدن از ۲ مسیرآسفالته مشهد ـ تربت حیدریه به خواف ـ سنگان و مشهد ـ فریمان ـ تربت جام ـ تایباد ـ سنگان امکان پذیر است علاوه بر این، معادن سنگ آهن سنگان در فاصله ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان ـ خواف ـ تایباد نیز قابل دسترسی اند و در حال حاضر، مجتمع سنگ آهن سنگان از ایستگاه راه آهن اختصاصی برای حمل بار در مجموعه خود برخوردار است.

جعفری افزود: این امر مزیتهای فراوانی را برای این مجتمع معدنی به همراه داشته است که از جمله آنها می توان به کاهش حوادث، استهلاک حمل و نقل جاده ای و صرفه جویی در مصرف سوخت اشاره کرد.

مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: این مجتمع با بهره مندی از ایستگاه راه آهن اختصاصی، در سال گذشته توانست بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات معدنی به مقاصد مختلف بارگیری و حمل کند.

جعفری افزود: مجتمع سنگ آهن سنگان خواف با تولید ۱۸ میلیون تن سنگ آهن و ۲۵ میلیون تن باطله برداری رتبه نخست را از این نظر بین مجتمع های زیر مجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران کسب کرد.

او ادامه داد: در راستای سیاستهای کلان دولت سیزدهم برای جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره تولید و بهره وری محصولات معدنی، صنایع معدنی و صنعت فولاد در کشور رونق گرفته و گامهای بلندی برای بهره برداری از این ذخایر ارزشمند برداشته شده است.

مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف با بیان این که یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن شناسایی شده ایران در منطقه سنگان خراسان رضوی قرار گرفته است گفت: ذخایر این بخش به دلیل عیار منحصر به فرد و عدم وجود کانی مزاحم، از ظرفیت مناسبی برای تامین سنگ آهن مورد نیاز زنجیره تولید فولاد و توسعه صنایع پایین دستی معدنی و فلزی برخوردار است.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان، مجموعه اُپال پارسیان، شرکت فراگیر توسعه سناباد و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

توسعه اکتشافات معدنی، نیازمند ضوابط مشخص

در ادامه نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی تهران گفت: توسعه سرمایه گذای در اکتشاف، نیازمند تعیین ضوابط مشخص از سوی سازمان انرژی اتمی، منابع طبیعی و محیط زیست است.

سجاد غرقی با بیان اینکه معمولا در همه کشورها، دولت عهده دار سرمایه گذاری در بخش اکتشافات معدن به خصوص اکتشافات پایه‌ای است، افزود: در ایران هم سازمان زمین شناسی متولی این بخش از لحاظ نوع بودجه‌ای و امکانات است ضمن اینکه برای سایر اکتشافات، بنگاه‌هایی وجود دارد که برای تداوم فعالیت معدنی به اکتشافات تکمیلی می‌پردازند تا سود ترجیحی که برای سرمایه گذاری دارند به دست بیاورند، زیرا سرمایه گذاری در اکتشاف به شدت پر ریسک است.
وی با اشاره به شکل گیری اکتشاف در چند مرحله ادامه داد: مرحله نخست اکتشاف ذخایر، مربوط به آزاد سازی پهنه‌های جدید است که به دلیل وجود ناهماهنگی‌ها و اختلاف نظر میان سازمان انرژی اتمی، منابع طبیعی و محیط زیست امکان فعالیت اکتشافی در این مرحله را محدود می‌کند.
غرقی با اشاره به تامین مالی سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف که مسئله جدی در مرحله دوم است گفت: در این مرحله تامین مالی برای ماشین آلات اکتشافی به معنای توانایی تامین تعداد ماشین آلات حفاری است که در آن دچار مشکل هستیم.
وی افزود: با حل مشکلات بین دستگاهی، تامین سرمایه باید به نحوی باشد که افزایش تولید در بخش معدن را به همراه داشته باشد و دولت بتواند از محل حقوق دولتی، بخشی را به عنوان مشوق در اختیار حوزه اکتشاف قرار دهد.

پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای فولاد ابرکوه

در ادامه نماینده مردم ابرکوه در مجلس شورای اسلامی، از پیشرفت طرح های توسعه ای فولاد ابرکوه خبر داد.
محمدرضا صباغیان در نشست کارگروه توسعه شهرستان ابرکوه در خصوص پیشرفت طرح های توسعه فولاد ابرکوه گفت: خوشبختانه این طرح همچنان از پیشرفت خوبی برخوردار است که در آینده طرح احیا و گندله سازی هم به زنجیره فولاد این شهرستان افزوده می‌شود.

وی همچنین در خصوص پیگیری منطقه ویژه اقتصادی ابرکوه گفت: تمام مجوز‌ها و مراحل اولیه آماده شده و همچنان در سطح ملی و استانی درحال پیگیری می‌باشد.

معدن طلاب آق‌دره تکاب تعطیل نشده است

در ادامه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: معدن طلای آق‌دره شهرستان تکاب تعطیل نشده و طبق روال گذشته در حال فعالیت است.

عبدالحمید سرتیپی با تکذیب اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تعطیل شدن معدن طلای تکاب، اظهار کرد: معدن طلای آق‌دره دارای یک کارخانه فرآوری سنگ نیز است که قرار بر این بود برای تجهیز این کارخانه فرآوری، فقط این بخش مدت کوتاهی تعطیل شود که طبق پیگیری‌های انجام شده نه تنها این بخش تعطیل نشده، بلکه تعدیل نیرویی نیز انجام نشده است.

وی با بیان اینکه حدود یک هزار نفر در معدن طلای آق‌دره تکاب مشغول به کار هستند، افزود: از این تعداد حدود ۵۷۶ نفر در خود معدن و مابقی نیز در بخش‌های مختلف فرآوری فعالیت می‌کنند.

مدیرکل صمت آذربایجان‌غربی اضافه کرد: طبق پیگیری‌های انجام شده قرار بر این شد که در صورت تجهیز کارخانه فرآوری بخش سنگ این معدن، کارگران این بخش نیز تا اتمام مراحل تجهیز در قسمت‌های مختلف معدن مشغول به کار شوند.

کشف ۶۷ هدف معدنی در ۹ پهنه اکتشافی خراسان رضوی

در ادامه اعلام شد ۶۷ هدف معدنی در ۹ پهنه اکتشافی خراسان رضوی از ابتدای شهریور پارسال تاکنون شناسایی شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اعلام این خبر، گفت: عمده این اکتشافات در جنوب  استان قرار دارد.

محمد توکلی افزود: از ۶۷ هدف معدنی شناسایی شده در پهنه‌های اکتشافی خراسان رضوی، ۱۶ هدف مربوط به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) است، سه پهنه دیگر در کمیته ماده ۲۴ مکرر قانون معادن در حال بررسی است و ۹ هدف نیز توسط شرکت ملی مس ایران شناسایی شده که به زودی این اکتشافات تعیین تکلیف می‌شود.

وی بیان کرد: افزون بر این انجام عملیات در برخی از پهنه‌های اکتشافی به شرکت صنعتی و معدنی چادرملو واگذار شده است تا برخی از پهنه‌های معدنی که از مطالعه آن‌ها چندین سال گذشته است، مجددا با استفاده از فناوری‌های نوین مورد مطالعه قرار گیرند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از ابتدای شهریور پارسال تاکنون میزان ذخایر کشف شده در پروانه‌های بهره برداری استان ۲۸ هزار تن، تعداد گواهی کشف مواد معدنی صادره ۳۷ مورد با سرمایه گذاری ۸۶ هزار و ۸۷۷ میلیارد ریال و تعداد پروانه‌های اکتشاف صادر شده نیز ۷۶ مورد بوده است.

توکلی ادامه داد: از شهریور پارسال تاکنون ۴۸ پروانه جدید بهره برداری معدنی نیز در استان خراسان رضوی صادر شده که میزان سرمایه گذاری در آن‌ها سه هزار و ۴۴۹ میلیارد ریال و میزان اشتغالزایی ۴۵۸ نفر بوده است.

تاکنون ۵۳۲ معدن فعال، ۴۸۳ معدن راکد و نیمه فعال و هزار و ۱۵ پروانه بهره برداری دارای اعتبار در استان شناسایی شده است که میزان کل سرمایه گذاری در حوزه معادن استان ۲۸ هزار و ۹۰۱ میلیارد ریال و اشتغالزایی آن ۱۲ هزار و ۳۳۴ نفر است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors