جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 02 شهریور 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن 2 شهریور 1401

بررسی بازار آهن امروز، دوم شهریور ۱۴۰۱ نشان می‌دهد احتمالا مذاکرات به دور دوم کشیده می‌شود اما شاهد تداوم رکود در بازار آهن هستیم.

به گزارش فولادبان بررسی بازار آهن امروز، یکم شهریور 1401 نشان می‌دهد، اسکناس دلار با ثبات قیمت روی 29 هزار تومان دیروز باقی ماند، با آرامش شدن اوضاع بازار ‌های جهانی و رسوب مذاکران قیمت‌ها در اکثر بخش‌های بازار آهن متوقف شد.

همانطور که پیشتر فولادبان اشاره کرده بود احتمالاه باید شاید ادامه مذاکرات جدید برای احیای برجام باشیم.

در همین راستا واشنگتن پست از قول مقامات دولت بایدن نوشت: آمریکا چهارشنبه پاسخ ایران درمورد پیش نویس احیای برجام را می دهد؛ احتمالا به دور دیگری از مذاکرات در وین نیاز خواهد بود.

از طرفی دیگر کربی مقام ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگویی با انتقاد از تصمیم دولت پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای، گفت که رییس جمهور این کشور با وجود این که نگرانی‌های رژیم صهیونیستی درباره احیای توافق هسته‌ای را «درک می‌کند»، مصمم است به توافق بازگردد، همچنین کاخ سفید این را هم گفته که خروج ترامپ از برجام، آمریکا را در جهان منزوی کرده است.

اما رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که آنچه ما نیاز داریم همکاری از سوی ایران است و همچنین به بیشینه سطح دسترسی و بازرسی نیاز داریم. آمریکا به من هیچ فشاری نیاورده است. این ۲۷ دوربینی که خاموش شدند، در حال پوشش دادن نقاط مهمی از تاسیسات ساخت سانتریفیوژ و دیگر موارد بودند و ما این تداوم اشرافمان بر آنچه رخ می‌داد را از دست دادیم.

با افزایش فرکانس‌ها مثبت از مذاکرات وین احتمالا دور جدید از مذاکرات بیشتر شده، اما همچنان آمریکا قصد دستیابی و تسلط بر مسئله هسته‌ای ایران دارد و ما نیز از همان ابتدا بیان کردیم که مذاکرات هسته‌ای قرار نیست برگزار شود.

در عین حال بخش‌ها در بازارهای جهانی به طور جزئی بهبود پیدا کرده به طوری که شمش فولاد درچین با ۴.۹۸ دلار افزایش به قیمت ۵۵۹.۵۳ دلار معامله شد و همچنان نرخ سنگ آهن ۶۲ درصد با نگاه به بازار چین، ۱.۶۵ دلار افزایش یافت و به قیمت ۱۰۲.۳۰ دلار معامله شد.

با این حال امروز قالیباف در توییتی نوشت، شرکت‌های خصولتی مثل فولاد مبارکه سال‌ها حیاط خلوت بوده‌اند و حالا باید شفاف شوند. البته مجلس لیستی از این تفحص علنی نکرده و با اعلام مصادیق قبل از رسیدگی قضایی مخالف است. برخورد سیاسی، مبارزه با فساد را به حاشیه می‌برد.

با انتشار گزارش تحقیق و تفحص مجلس از گروه فولاد مبارکه؛ هزینه‌کرد این گروه برای اشخاص خاص در قالب خدمات فرهنگی و تبلیغات حسابی سروصدا کرد؛ اما بررسی صورت مالی گروه ذوب‌آهن اصفهان نیز نشان می‌دهد این گروه طی سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵ میلیارد و ۲۰۴ میلیون تومان در قالب خدمات فرهنگی هزینه کرده است.

همانطور که گفتیم با ادامه زنجیر تحقیق تفحص از زنجیره فولاد میتوان این حیاط‌های خلوت را به تابلویی شیشه برای مسئولین و در نهایت مردم تبدیل کرد.

اما در بازار آهن تاثیرپذیری از روند مذاکرات در حال افزایش است اما امیرصباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفته بود در کمیته مدیریت بازار فولاد در بورس کالا برخی از دیدگاه‌ها و درخواست‌ها این بود که مکانیزم قیمت گذاری براساس قیمت جهانی باشد ، این در حالی است که برخی دیدگاه ها مبتنی بر جداسازی و انفکاک قیمت پایه از قیمت‌های جهانی و براساس واقعیات بورس کالا و بازار داخلی بود.

اما با این حال ایشان می‌گوید این جلسه بدون نتیجه مشخص پایان یافت و اگر تمام زنجیره روی پایه قیمت به توافق برسند، وزارت صمت از این توافق تبعیت خواهد کرد و چنانچه اعضای زنجیره به تفاهم نرسند، وزارت صمت به عنوان سیاست‌گذاری وارد می‌شود و سیاست گذاری (قیمت‌گذاری) می کند.

از این صحبت‌ها بر می‌آید که همچنان فرمول دقیقی برای قیمت‌گذاری در بورس کالا وجود ندارد و همین می‌تواند دلیل خوبی برای اختلاف قیمت‌های بورس با قیمت‌ها جهانی و بازار آزاد باشد تا راه را برای صادرات محصولات فولادی باز کنند.

در هر صورت با ادامه رکود بازار‌های داخلی و همچنین تداوم بلاتکلیفی آمریکا برای پاسخ به ایران، کفه ثبات قیمت در بازار آهن سنگینی می‌کند، اما اغلب فروشندگان به نظر می‌رسد آینده مذاکرات را روشن می‌بینند.

از بازار آهن چه خبر؟

قیمت میلگرد در یک شرکت ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و دو شرکت ۱۰۰ و400 تومان کاهش قیمت داشت، در مابقی مبادی فروش که اکثریت بازار را تشکیل می‌هند تغییر قیمت دیده نمی‌شود.

قیمت نبشی و ناودانی در یک شرکت 50 تومان افضایش داشت و در یک شرکت 350 تومان کاهش داشت و سایر شرکت ها بدون تغییر قیمت محصولاتشان را به فروش رساندند.

قیمت تیرآهن کیلویی در همه شرکت ها ثابت است، و نرخ اکثر شاخه‌های پرفروش شرکت 50 تا 80 هزار تومان افزایش پیدا کرد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors