بورس کالا محل کشف قیمت محصولات فولادی است نه تعیین قیمت

یک فعال صنعت فولاد گفت: سپردن اختیار تعیین قیمت محصولات فولادی به بورس کالا از اساس اشتباه است زیرا بورس محلی برای کشف قیمت است نه تعیین قیمت.

حسین بختیاری در گفتگو با فولادبان درباره  نحوه تعیین قیمت پایه بورس افزود: در حال حاضر نحوه تعیین قیمت پایه شمش در بورس کالا براساس ۹۵ درصد فوب خلیج فارس و بر مبنای دلار نیمایی محاسبه می‌شود که کاملا به زیان تولید کننده است.

وی تعیین قیمت محصولات فولادی تولید داخل براساس قیمت‌های صادراتی با ضریب ۹۵ درصد را اشتباه دانست و ادامه داد: مشاهده قیمت محصولات فولادی تولید شده در کشورهایی مانند چین نشان می دهد قیمت‌ محصولات صادراتی چین پایین تر از قیمت‌ محصولات داخلی کشور است و علت آن حذف هزینه های مالیاتی است.

معاون فروش فولاد خراسان تعیین قیمت پایه در ایران را با قیمتی کمتر از قیمت صادراتی بیان کرد و افزود: این شیوه قیمت گذاری منطقی نیست و اولین زیان تولید کننده در همین شرایط رقم می‌خورد زیرا باید محصول خود را کمتر از قیمت‌ صادراتی به فروش برساند درحالیکه مالیات بر عملکرد را نیز باید به دولت بپردازد ولی اگر محصول خود را صادر کند از پرداخت مالیات معاف است.

بختیاری گفت: با توجه به اینکه قیمت فوب خلیج فارس اختلاف کاملا محسوسی با شمش CIS بدلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا دارد و همواره پایین تر است لذا دومین زیان از این طریق به تولید کننده وارد می‌آید، لذا اگر قراراست قیمت‌های صادراتی مبنای نرخ گذاری محصولات فولادی باشند باید قیمت شمش CIS مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به محاسبه قیمت پایه و تعیین قیمت ریالی شمش برمبنای نرخ تسعیر ارز نیمایی و کاهش قیمت ۲۰ درصدی نرخ ارز در بازار آزاد افزود: با وجود اینکه  بانک مرکزی فروش ارز در صرافی ها را با قیمت توافقی مجاز کرده است و عملا ارز نیمایی دیگر وجود خارجی ندارد ولی با این حال محاسبه قیمت پایه بر مبنای نرخ نیما صورت می‌گیرد که زیان دیگری برای تولیدکنندگان محصولات فولادی است.

این فعال صنعتی ادامه داد: این نوع برخورد متاسفانه با صادر کنندگان نیز انجام میشد بدین ترتیب که صادر کننده ای که با خون دل  بازار صادراتی محصولات خود را پیدا می‌کرد باید ارز حاصل از صادرات را با قیمت نیمایی که بمراتب پایین تر از قیمت واقعی ارز در بازار بود به حساب وارد کننده واریز می کرد و محصولات وارداتی به قیمت آزاد در بازار به فروش می‌رسید واین در حالی بود که تمامی مسئولین پرچم حمایت ازصادرات را برداشته اند و مرتب  دم از آن می‌زنند ولی درعمل از وارد کننده حمایت می شود.

بختیاری با انتقاد از سیاست دولت در تنظیم بازار و پایین نگه داشتن قیمت محصولات فولادی تصریح کرد: افزایش هزینه های کارگری  افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های تولید اعم از حامل‌های انرژی که در یکسال اخیر رشد چند برابری داشته است موجب حذف تولید کنندگان از بازار خواهد شد که این سیاست نه به نفع تولید کننده و نه به نفع مصرف کننده است بگونه ای که در حال حاضر قیمت شمش در بازار با قیمت قراضه برابر شده است و تولید کنندگان انگیزه ای برای ادامه تولید ندارند.

وی مداخلات دولت در تعیین قیمت محصولات فولادی را بی نتیجه دانست و گفت: دولت با پایین آوردن قیمت محصولات فولادی تلاش دارد قیمت مسکن را که نیازاصلی مردم است کاهش دهد در حالیکه قیمت مسکن با وجود کاهش قیمت محصولات فولادی کاهش نیافته و مرتبا در حال افزایش است بنابراین دلیلی ندارد دولت با مداخلات گسترده سعی در کاهش قیمت محصولات فولادی داشته باشد درحالیکه سود آن فقط به جیب انبوه سازان می‌رود و مردم از آن منتفع نمی‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *