افزایش تولید با احیای برجام/دامپینگ تاثیر برجام را بی اثر می‌کند؟

یک فعال صنعت فولاد گفت: صنعت فولاد ایران در یکی ازسخت‌ترین دوره‌های حیات خود به سر می‌برد و بی‌تردید برجام می‌تواند تاثیر بسزایی در روند تولید داشته باشد.

شمس الدین صدر، عضو هیئت مدیره شرکت توسعه فولاد سازه ایرانیان در گفتگو با فولادبان، با اشاره به رکود در بازار فولاد افزود: دامپینگ روسیه در صنعت فولاد باعث شد تا قیمت‌های جهانی کاهش یابد بنابراین این مساله باعث کاهش قیمت آهن در داخل کشور شده است.

وی ادامه داد: روسیه به دلیل دورزدن تحریم‌ها و سرپا نگه‌داشتن تولیدات و کارخانه‌های خود تولیدات آهن و فولاد خود را با قیمت پایین در بازار عرضه می‌کند و همین موضوع بازار جهانی فولاد را با رکود و افت قیمت زیادی مواجه کرده است.

این فعال صنعت فولاد در مورد تاثیر این وضعیت بر قیمت آهن و فولاد کشور، گفت: بازار ایران هم از این وضعیت مستثنی نیست و این وضعیت باعث شده تا قیمت‌ محصولات فولادی کاهش یابد بطوری که قیمت برخی اقلام فولادی مانند شمش و اسلب با قیمت فروردین سال 1400 معامله می‌شود.

صدر درباره نحوه تاثیر قیمت‌های جهانی بر بازار آهن و فولاد کشور گفت: حدود 10 تا 12 میلیون تن فولاد مازاد در کشور تولید می‌شود که برای این حجم از تولید باید صادرات شود. با توجه به این دامپینگ و نوع عرضه و کاهش قیمت محصولات فولادی، طبیعی است که مشتریان کالای مورد نیاز خود را از کشورهایی که این محصولات را با قیمت کمتری عرضه می‌کنند، خریداری کنند به همین جهت ما نه تنها بازارهای صادراتی خود را به دلیل این وضعیت از دست می‌دهیم بلکه در داخل نیز با افت قیمت مواجه می‌شویم.

عضوهیئت مدیره شرکت توسعه فولاد سازه ایرانیان ادامه داد: لغو تحریم های اقتصادی ایران، برای صنایع بزرگ و راهبردی مانند فولاد حیاتی است، از یک سو می‌تواند برای صنعت فولاد موجب فرصت سوزی و از سوی دیگر آن موجب توسعه و پیشرفت صنعت باشد.

به گفته وی، ایران بیشترین بهره‌وری را می‌توانست در زمان جنگ اوکراین و روسیه داشته باشد. در آن زمان قیمت نفت به بیش از 120 دلار رسید و اگر توافقات حاصل شده بود ارزآوری بسیاری ارزشمندی برای کشور به دست می‌آمد.

این فعال صنعت فولاد با نگاهی مثبت به چشم انداز آینده صنایع فولادی در کشور بیان کرد: با توجه به ویروس کرونا و مشکلاتی که برای دنیا به وجود آمد، با توقف تقاضا به صورت مقطعی روبرو شدیم ولی قطعا با تثبیت وضعیت تقاضا برای خرید و فروش مقاطع فولادی به دو برابر هم خواهد رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *