تحلیل روزانه بازار آهن 15 مرداد ۱۴۰۱

بررسی بازار آهن امروز، پانزدهم مرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این بازار امروز تقریبا روز آرامی را سپری کرده است.
به گزارش فولادبان، بررسی بازار آهن امروز، پانزدهم مرداد ۱۴۰۱ از ثبات نسبی قیمت‌ها در این بازار حکایت دارد؛ اگرچه در روزهای آینده با هر توافقی در وین می تواند تمام بازارازها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

در این راستا، گزارش‌ها از کف بازار ارز حاکی از آن است که قیمت اسکناس دلار در میدان فردوسی، مرکز ارزفروشان تهران حول و حوش۳۱ هزار و 400 تومان در نوسان است.

با این حال، آخرین خبر از مذاکراتی احیای برجام به اظهارات سخنگوی ارشد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه به توافق در وین خوش‌بین هستیم،،برمی‌گردد. «پیتر استانو»  در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به نتیجه مذاکراتی که در وین با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد، افزود که دست‌یابی به توافق نهایی به تصمیم مشارکت کنندگان بستگی دارد.

البته از وین خبر می رسد کارشناسان جمهوری اسلامی ایران برای دومین بار در دو روز گذشته، به منظور ادامه مذاکراتی که با محور رفع تحریم‌ها در وین جریان دارد، وارد هتل کوبورگ شدند. هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه به ریاست علی باقری جهت ادامه مذاکرات رفع تحریم وارد وین پایتخت اتریش شده است.

در این میان، یک دیپلمات ایرانی در وین می گوید: پایداری توافق در توازن آن است؛ اطمینان در مقابل اطمینان. مسائل ادعایی پادمانی با فشار سیاسی ایجاد شدند و با فشار سیاسی ادامه پیدا کرده‌اند و ماهیت سیاسی دارند و نباید دستاویزی برای سواستفاده علیه ایران در آینده باشند. وی در خصوص فضای گفتگوها در وین می افزاید: اکنون ساعات در وین تعیین کننده است و هرچه زودتر باید اطمینان طرف ایرانی باید جلب شود.

همچنین از بورس کالا خبر می رسد امروز قرار بود 48 هزار تن شمش بلوم در تالار صنعتی بورس کالا مورد معامله قرار گیرد که به دلیل کمبود تقاضای لازم،فقط 26 هزار و 500 تن به تابلوی معاملات راه یافت که در نهایت از این حجم فقط  4 هزار و 500 تن فروخته شد.

با این حال، گزارش‌ها از معاملات فولاد در بازارهای جهانی از روند نزولی قیمت‌ها حکایت دارد، ضمن اینکه بررسی معاملات روز گذشته محصولات فولادی در مهم‌ترین بورس فلزات اروپا (LME) نشان می‌دهد وضعیت ورق گرم آمریکا در تلاطم قرار دارد و روند ثابتی را پیش نمی گیرد. در همین راستا امروز برخلاف 3 اگوست که قیمت آن به صورت ثابت مانده بود، کاهش 22.5 دلاری را تجربه کرد. ورق گرم چین هم با افت قیمت روبرو شد و 6 دلار کاهش داشت.

در عین حال، تولید فولاد چین در کمترین سطح ۸ ماهه قرار دارد و روند نزولی تولید فولاد چین نگران کننده است. تقاضای فولاد این کشور فعلا محدود بوده و همه امیدها به رشد تقاضا در ادامه این ماه و ماه آتی است. بازار سنگ آهن طی روزهای اخیر شاهد بهبود معاملات بوده و جمعه ۲ درصد در دالیان بالا رفته که سیگنال ذخیره سازی فولادسازان برای امید به بهبود تقاضا و رشد تولید را می دهد.

در هر صورت، باید توجه داشت که هرگونه توافقی در وین در راستای احیای برجام در روزهای آینده می تواند بازار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

از وضعیت قیمت‌ها در بازار چه خبر؟

بررسی بازار آهن امروز 15 مرداد ۱۴۰۱ نشان می دهد قیمت پروفیل در همه شرکت‌ها ثابت بوده؛ به غیر از قیمت محصولات شرکت یاران که کاهش 20 تومانی داشته است.

در همین حال، قیمت تیرآهن 3 شرکت در بخش کیلویی تا 500 تومان افزایش و یک شرکت 200 تومان کاهش یافت؛ اگرچه بقیه شرکت‌ها قیمت محصولات خود را ثابت نگه داشتند.
همچنین در بخش میلگرد 7 شرکت، قیمت محصولات خود را بدون تغییر، 4 شرکت تا سقف 100 تومان افزلیش و دو شرکت تا سقف 200 تومان کاهش اعلام کردند.
علاوه بر این، در بخش ناودانی و نبشی همه شرکت‌ها قیمت محصولات خود را ثبات نگه داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *