Please use a valid API Key تحلیل روزانه بازار آهن ۱ مرداد ۱۴۰۱ - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

تحلیل روزانه بازار آهن ۱ مرداد ۱۴۰۱

بررسی بازار آهن امروز، یکم مرداد ۱۴۰۱ از تداوم روند نزولی قیمت‌ها در این بازار حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، بررسی بازار آهن امروز، یکم مرداد ۱۴۰۱ از تداوم روند نزولی قیمت‌ها در این بازار حکایت دارد، روندی که در بازار جهانی هم مشاهده می‌شود اگرچه بازار ارز ایران، این روزها و هفته‌ها روزهای آرامی را سپری می‌کند.

در این راستا، گزارش‌ها از کف بازار ارز حاکی از آن است که قیمت اسکناس دلار در میدان فردوسی، مرکز ارزفروشان تهران در محدوده ۳۱ هزار ۸۰۰ تومان تا 32 هزار تومان در نوسان  است.

با این حال، آخرین خبر از مذاکراتی احیای برجام به اظهارات یک مقام آمریکایی مبنی بر اینکه «توافق با ایران روی میز است» برمی‌گردد. معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی مدعی شده است اگر ایرانی‌ها بخواهند توافق روی میز قرار دارد.

از سوی دیگر، وزارت دارایی دولت موقت طالبان امروز از امضای قرارداد خرید 350 هزار تن نفت از ایران خبر داده است؛ خبری که می تواند بازار ارز و سایبر بازارها را در روزها و هفته‌های آینده تحت تاثیر  دهد. پیش از این، هیاتی از شرکت دولتی نفت و گاز، وزارت خارجه، تجارت، بانک مرکزی و اداره استاندارد برای خرید نفت به ایران سفر کردند.

همچنین از بورس کالا خبر می رسد اامروز قرار بود ۳۸ هزار و ۳۰۰ تن شمش بلوم در تالار صنعتی بورس کالا مورد معامله قرار گیرد که به دلیل کمبود تقاضای لازم، از این حجم فقط  ۱۰ هزارتن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد.

در ادامه از راهروهای مجلس شورای اسلامی شنیده شد که گزارش نهایی تفحص از فولاد مبارکه از سوی هیات رئیسه جدید کمیسیون صنایع به هیات رئیسه مجلس ارجاع شده است که در اولین فرصت در دستور کار  جلسات صحن قرار خواهد گرفت. البته عضو هیات تفحص از شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه “گزارش نهایی تخلفات در فولاد مبارکه بیش از 1000 صفحه است”، عنوان کرد:‌ آنچه که برای صحن آماده شده، خلاصه‌ای از گزارش تفصیلی است که در 12 صفحه آماده شده و توسط سخنگوی کمیسیون صنایع در صحن مجلس قرائت خواهد شد.

با این حال، گزارش‌ها از معاملات فولاد در بازارهای جهانی از روند نزولی قیمت‌ها حکایت دارد، ضمن اینکه انجمن جهانی تولید فولاد در تازه ترین گزارش خود، ایران را دهمین فولادساز دنیا در نیمه نخست ۲۰۲۲ معرفی کرده است. براساس این گزارش، کل تولید فولاد ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی ۱۳.۶ میلیون تن اعلام شده است.

در عین حال، اخبار حواشی مربوط به تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه جدید و احیای وزارت بازرگانی همچنان ادامه دارد به نحوی که این بار یک کارشناس اقتصادی از لابی‌ و فشار واردکنندگان برای تفکیک وزارت صمت سخن به میان آورده است. برهمین اساس، عبدالمجید شیخی با بیان اینکه دولت نباید خودش را مشغول مسائل پیش پا افتاده و کم ارزش چون تأسیس وزارت بازرگانی کند گفت: دولت با همین تشکیلات موجود باید به فکر اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی باشد.

از مرکز آمار ایران هم خبر می رسد نرخ تورم ماهانه تیر 1401 به 4.6 درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، 7.6 واحد درصد کاهش داشته است. به نظر می‌رسد که پس از جهش قیمت‌های ماه گذشته به دلیل حذف ارز 4200 تومانی، تورم به روند میان مدت خود بازگشته است. در واقع، بازار از شوک قیمتی حذف ارز 4200 تومانی عوبر کرده است.

با این حال، یک خبر مهم از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام شد مبنی بر اینکه از ابتدای مهر‌ اشخاص حقوقی و حقیقی منتخب، موظف هستند همه خرید و فروش‌های خود را از طریق صورت‌حساب الکترونیکی انجام دهند؛ خبری که قطعا واکنش اصناف را در پی خواهد داشت.

در هر صورت، باید توجه داشت که هرگونه توافقی بین ایران و آمریکا در راستای احیای برجام می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

از وضعیت قیمت‌ها در بازار چه خبر؟

بررسی بازار آهن امروز ۲۹ تیر ۱۴۰۱ نشان می دهد در حالی 7 شرکت از فروشندگان بازار میلگرد قیمت محصولات خود را 100 تا 500 تومان کاهش دادند که 4 شرکت ثبات قیمت داشتند.

همچنین در بخش نبشی و ناودانی قیمت محصولات 100 تومان کاهش یافته است. علاوه بر این در بخش کیلویی بازار تیرآهن قیمت محصولات ثابت است و در بخش شاخه ای برخی از شاخه ها افزایش 20 تا 50 هزار تومانی را رقم زدند.

در عین حال در بخش پروفیل شاهد کاهش 100 و 700 تومانی محصولات بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors