حذف نبشی، ناودانی و کلاف فولادی از لیست اخذ عوارض صادراتی

کارگروه تنظیم بازار محصولات فولادی تاکید کرده است کالاهایی که  برای مصرف داخل کمبود وجود دارد از لیست پرداخت عوارض صادراتی حذف خواهند شد اما کالاها و محصولاتی که در کشور کمبود ندارند عوارض صادراتی آنها برقرار است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران گفت: طبق اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض صادراتی محصولات و کالاهای پر مصرف محصولات فولادی در بازار داخل شامل نبشی، ناودانی و کلاف فولادی از لیست اخذ عوارض صادراتی حذف شدند.

آنوش رحام در گفتگو با فولادبان با اشاره به اصلاحیه عوارض صادراتی و حذف برخی کالاهای فولادی از لیست پرداخت عوارض افزود: کارگروه تنظیم بازار محصولات فولادی تاکید کرده است کالاهایی که  برای مصرف داخل کمبود وجود دارد از لیست پرداخت عوارض صادراتی حذف خواهند شد اما کالاها و محصولاتی که در کشور کمبود ندارند عوارض صادراتی آنها برقرار است.

وی ادامه داد: طبق اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض صادراتی از محصولات فولادی محصولات و کالاهای پر مصرف بازار داخل  شامل نبشی، ناودانی و کلاف فولادی از لیست اخذ عوارض صادراتی حذف شده اند.

این فعال صنعتی تصریح کرد: سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران معتقد است عوارض محصول میلگرد نیز به دلیل ظرفیت بسیار بالای تولید آن در کشور و قرار گرفتن آن در انتهای زنجیره به صفر یا به حداقل برسد.

رحام گفت: اعمال عوارض 8درصدی بر میلگرد باعث شده بخش بزرگی از بخشهای صادراتی که مشتریان خارجی داشتند لغو شوند چون بسیاری از خریداران خارجی تمایل دارند تمام محصولات تکمیلی از جمله میلگرد و پروفیل را با هم خریداری کنند و اعمال عوارض مانع از خرید آنها شده است.

وی افزود: طبق بند8 مصوبه تنظیم بازار مورخ 24 ام اسفند میزان عوارض صادراتی بر مبنای رشد قیمت محصولات صادراتی از 5درصد به بالا در نظر گرفته شده است و این میزان در صورت افزایش قیمت پلکانی رشد خواهد کرد و در صورت کاهش قیمت به صفر خواهد رسید و اعمال نخواهد شد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران ادامه داد: کارکرد این عوارض تامین و تنظیم بازار داخلی است اما برخی  منتقدان نگاه دولت به عوارض را نگاه درآمدی می دانند درحالیکه طبق قانون ، محل مصارف عوارض، توسعه و تجهیز زیر ساختی برای بهبود و ارتقای زنجیره فولاد است و دولت نمی تواند این هزینه را در جای دیگری به مصرف برساند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *