کاهشی شدن پله اخذ عوارض با کاهش قیمت ها در اردیبهشت

پلکانی بودن قیمت عوارض ، فرصت را به سیاستگذار می دهد که متناسب با رشد عوارض را افزایش بدهد و متناسب با کاهش قیمت، عوارض هم کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیر اقتصادی وتوسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: قیمت‌های فوب خلیج فارس روند نزولی پیدا کرده است و پیش بینی می‌شود پله اخذ عوارض در ماه اردیبهشت نیز به همین دلیل کاهش یابد که اثرات این کاهش موجب افت صادرات را در پی دارد.

امیرصباغ در گفتگو با فولادبان درباره نزولی یا صعودی بودن قیمت محصولات فولادی همزمان با اعمال عوارض صادراتی افزود: به نظر می‌رسد قیمت‌های فوب خلیج فارس از پیک خود عبور کرده و روند نزولی دارد یعنی قیمت فولاد برپایه فوب خلیج فارس با توجه به اتفاقات شرق اروپا و بحران اوکراین روند نزولی پیدا کرده است و می توان پیش بینی کرد پله اخذ عوارض نیز کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: اردیبهشت ماه پایانی بر مصوبه اخذ عوارض صادراتی بر محصولات فولادی است و پس از آن تصمیم جدیدی اتخاذ خواهد شد.

مدیر اقتصادی وتوسعه سرمایه گذاری ایمیدرو تصریح کرد: کاهش قیمت فوب ادامه روند کاهش قیمت را در برخی محصولات در هفته های آتی به همراه خواهد داشت و این روند کاهشی موجب پله کاهشی عوارض خواهد شد یعنی اگر قیمت ها کاهش پیدا کند متناسب با قیمت ها عوارض نیز ثابت نخواهد بود و بسته به میزان کاهش،عوارض کاهش پیدا خواهد کرد و به صفر خواهد رسید.

صباغ افزود: پلکانی بودن قیمت عوارض ، فرصت را به سیاستگذار می دهد که متناسب با رشد عوارض را افزایش بدهد و متناسب با کاهش قیمت، عوارض هم کاهش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در حوزه  بالادست تمایل به افزایش قیمت ها برای جلب سود، بیشتر است ولی در پایین دست با توجه به قرار گرفتن مصرف کنندگان نهایی ، صلاح نیست شتاب قیمتی خیلی بالا باشد و پلکانی بودن قیمت عوارض باعث می شود تورم در پایین دست پلکانی افزایش پیدا کند و تورم در حوزه مصرف پلکانی خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *