معضلات زنجیره فولاد تمامی ندارد/ روسیه در حال تصاحب بازارهای ایران است

وجود محدودیت ها و دشواری های ساختاری در بازار کالاهای پایه از جمله آهن آلات و مقاطع فولادی خرید و فروش این کالاها را با مشکل جدی مواجه می کند که این محدودیت ها از طریق استفاده از ابزارهای نوین اقتصادی قابل کنترل وکاهش است وبورس کالا می تواند محل مناسبی برای انجام این معاملات باشد تا درآن نوسانات قیمت، عرضه و تقاضا با شفافیت کامل در آن انجام شود ضمن اینکه نباید محلی برای واسطه گری و دلالی بین تولید کننده و مصرف کننده باشد.

مسئول خرید گروه صنعتی فولاد یزد گفت: وقتی بورس کالا قیمت محصولات فولادی را تعیین می کند و قیمت ها دستوری می شود، بورس معنا و مفهوم خود را از دست می دهد و خاصیت بورسی بودن کالاها و محصولات از بین می رود.

خسرو حجتی در گفتگو با فولادبان در واکنش به اظهارات وزیرصمت درباره تعیین قیمت محصولات فولادی و اصلاح ضرایب در بورس کالا افزود: مکانیزم بورس دنیا در قالب عرضه، تقاضا و کشف قیمت محصولات تولید شده است و تولیدکننده، خریدار و متقاضی با مراجعه به بورس کالا محصول یا کالای خود را تامین و خریداران در رقابتی معقول، بدون زد وبند و کاملا شفاف معامله می‌کنند.

این فعال صنعتی با انتقاد از شیوه معاملات در بورس کالای ایران تصریح کرد: در بورس کالای ایران اعلام می شود شمش به عنوان مثال باید به قیمت 13 هزار و 126 تومان و میلگرد 14 هزار و 152 تومان فروخته شود و اصلا مشخص نیست قیمت 126 تومان و دو ریال چگونه تعیین شده است.

حجتی همچنین با ابراز نگرانی از دست رفتن بازارهای صادراتی برای ایران گفت: روسیه در حال حاضر با دامپینگ های 40 درصدی تقریبا تمام بازارهای صادراتی منطقه ای و جهان مخصوصا بازارهای ایران را به کما برده و قیمت محصولات فولادی ایران را برای خریداران و مشتریان بنوعی افزایش داده و اکنون دو ماه است که بسیاری از شرکت های فولادی نتوانسته اند هیچگونه صادراتی داشته باشند.

وی قطع صادرات محصولات فولادی را برای واحدهای تولیدکننده فولادی فاجعه خواند و افزود: با قطع صادرات محصولات فولادی بسیاری از محصولاتی که واحدهای فولادی نیاز به واردات آن دارند مثل الکترودگرافی ، فروآلیاژها و قطعات عملا به علت نبود ارز نمی توانند وارد کشور شوند و در درازمدت به صنایع فولادی صدمه جدی خواهد زد.

مسئول خرید گروه صنعتی فولاد یزد با اشاره به فروش خوب روسیه در بازارهای صادراتی ادامه داد: این شرایط به فولاد ایران ضربه بدی خواهد زد و تبعات منفی فراهم نبودن شرایط صادراتی شاید در حال حاضر قابل مشاهده نباشد اما دو ماه بعد این شرایط بحرانی و عوارض آن پدیدار خواهد شد.

حجتی وجود یکسری فرمول ها برای تعیین قیمت شمش را معیار مناسبی در بورس کالا نمی‌داند و می‌گوید: برای تعیین قیمت محصولات فولادی باید به خواسته های و نیازهای عرضه کنندگان محصولات فولادی توجه شود در حالیکه بهیچوجه به مشکلات تولیدکنندگان وهزینه خرید آهن اسفنجی ، اشتراک برق و حقوق نیروی انسانی توجهی نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *