احتمال پیروزی بایدن هنوز هم بالاتر است

یک پژوهشگر روابط بین‌الملل ضمن پیش‌بینی پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: در مجموع به نظر می‌رسد نامزد دمکرات‌ها پیروز انتخابات آمریکا خواهد شد؛ زیرا اولا ترامپ در مهار بیماری کرونا عملکرد ناموفقی داشته و نتوانسته است رضایت طرفداران خود را جلب کند؛ ثانیا شخصیت ناموجه ترامپ در آمریکا و صحنه بین‌المللی به همراه اظهار نظرها و تصمیم‌گیری‌های اخیرش، او را در موضع ضعف قرار داده است و به نظر می‌رسد همچنان احتمال پیروزی بایدن بالاتر باشد.

به گزارش فولادبان؛ در حالی که دو روز بیشتر تا مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات آمریکا باقی نمانده است، فعالان بازارهای داخلی همگی متنظرند که ببینند بالاخره دونالد ترامپ مستاجر کاخ سفید می‌ماند یا جو بایدن دموکرات جای او را می‌گیرد؟ این پرسش در روزهای اخیر بازارهای کشورمان را در سردرگمی عجیبی فرو برده و نوسانات عجیب قیمت ارز، سکه، فولاد، سهم‌های اصلی بورس و … همگی حاکی از گیجی فعالان بازار است. البته در این شرایط، بسیاری از بازاریان ترجیح داده‌اند که تا روشن شدن شدن تکلیف انتخابات آمریکا صبر کنند و از خرید و فروش دست نگه دارند.

البته این که چرا اقتصاد کشور ما به این حد شرطی شده که تغییر کلیددار کاخ سفید تا این حد می‌تواند روی آن اثر بگذارد، بحثی علی حده است؛ اما فولادبان در تلاش است تا در اندک روزهای باقیمانده تا اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا، در گفت‌وگو با تحلیلگران اقتصادی و سیاسی تاثیر نتیجه این انتخابات را بر بازارهای مختلف ایران و جهان بررسی کند.

امیر دبیری‌مهر، مدرس علوم سیاسی و پژوهشگر روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به نظام دو مرحله‌ای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: برخلاف دمکراسی‌های دیگر دنیا که مردم به صورت مستقیم رئیس‌جمهورشان را انتخاب می‌کنند، در آمریکا مردم نمایندگانی را برمی‌گزینند که آنان آرای مردم را در رای الکترال بازتاب می‌دهند.

وی افزود: براین اساس، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درصورت کسب بیش از نصف 538 رای الکترال از ایالت‌های مختلف به عنوان رئیس جمهور معرفی می شود. این در شرایطی است که همواره آرای الکترال برخی ایالت‌ها مثل فلوریدا و کالیفرنیا نقش بیشتری در انتخابات دارند و پیروز انتخابات آمریکا عمدتا کسی است که در روزهای پایانی بتواند آرای الکترال بیشتری را از ایالت‌های خاکستری به دست آورد.

این پژوهشگر روابط بین‌الملل اما درباره پیش‌بینی نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا توضیح داد: معیار پیش‌بینی انتخابات آمریکا، نظرسنجی حدود 300 موسسه است که از شش ماه قبل از انتخابات با روش‌های مختلف، نظرات مردم را پرس‌و‌جو می‌کنند. براساس این نظرسنجی‌ها تا این لحظه که یک روز تا انتخابات بیشتر باقی نمانده است، از بین 300 موسسه نظرسنجی، 12 موسسه که اعتبار بیشتری دارند، همگی بایدن را به عنوان پیروز انتخابات معرفی کرده‌اند؛ البته  برخی با 11 درصد و برخی دیگر با فاصله فاصله حداقلی سه درصد، ولی طبق آخرین نظرسنجی‌ها به طور متوسط بایدن با 7 درصد از ترامپ جلوتر است.

دبیری‎مهر اما در ادامه به ایالت‌های حساس در انتخابات آمریکا اشاره کرد و گفت: در همه انتخابات‌های آمریکا از جمله این انتخابات رقابت سنگین و شکننده‌ای در آرای الکترال سه ایالت فلوریدا، ویسکانسین و پنسیلوانیا وجود دارد و بعد از این سه ایالت هم ایالت اوهایو از نظر میزان آرای خاکستری در مرحله بعدی قرار دارد.

این پژوهشگر روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال که چه کسی آرای خاکستری ایالت‌های پاندولی را کسب می‌کند، عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده به نظر می‌رسد بیشتر این آرای خاکستری به جو بایدن برسد، اما بازهم به طور قطعی هیچ چیز مشخص نیست؛ زیرا از حدود 150 میلیون نفری که پیش‌بینی می‌شود در انتخابات امسال شرکت کنند، تا کنون حدود صد میلیون نفر به صورت پستی رای داده‌اند، اما هنوز حدود 50 میلیون رای داده نشده است که این مساله می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد.

این مدرس علوم سیاسی با اشاره به آرای الکترال دو ایالت فلوریدا و کالیفرنیا گفت: باید توجه داشت که ایالت فلوریدا 29 رای الکترال دارد و ایالت کالیفرنیا که مهمترین ایالت آمریکا محسوب می‌شود نیز 55 رای الکترال دارد. اما رای‌دهندگان ایالت کالیفرنیا به صورت سنتی دموکرات هستند و تمام 55 رای الکترال این ایالت از آن بایدن است. این در حالی است که اگراز 29 رای الکترال ایالت فلوریدا، 15 رای از آن ترامپ یا بایدن شود، تمام 29 رای به حساب یکی از این دو نامزد گذاشته خواهد شد و این مساله حساسیت این ایالت را بالا می‌برد. البته نباید از ایالت تگزاس که وضعیت مشابهی با ایالت فلوریدا دارد و از 38 رای الکترال برخوردار است نیز غافل شد؛ چراکه وضعیت این ایالت هم هنوز خاکستری است.

دبیری‌مهر درباره پیش‌بینی خود از نتیجه انتخابات آمریکا گفت: به نظر من، در مجموع نامزد دمکرات‌ها پیروز انتخابات آمریکا خواهد شد. زیرا اولا ترامپ در مهار بیماری کرونا عملکرد ناموفقی داشته و نتوانسته است رضایت طرفداران خود را جلب کند؛ ثانیا شخصیت ناموجه  ترامپ در آمریکا و صحنه بین‌المللی به همراه اظهار نظرها و تصمیم‌گیری‌های اخیرش، او را در موضع ضعف قرار داده است و به نظر می‌رسد همچنان احتمال پیروزی بایدن بالاتر باشد.

وی در پایان تصریح کرد: البته اگر بایدن پیروز انتخابات آمریکا شود، او مدیون کمپین‌های موفقی است که به صورت سنتی برگزار شده است و اوباما نیز به شکل بی‌سابقه‌ای در این کمپین‌ها با تمام توان از او حمایت کرد ضمن این که اغلب نخبگان جامعه آمریکا، سلبریتی‌ها و نیروهای مرجع حامی بایدن هستند. البته در این میان، نباید از حمایت بیشتر رسانه‌های آمریکایی از جو بایدن در ماه‌های اخیر نیز غفلت کرد و در مجموع بیشتر شواهد حاکی از پیروزی بایدن در انتخابات پیش‌رو است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *