جهان در مسیر تولید فولاد سبز/ تولید فولاد سبز در ایران؛ حقیقت یا آرزو؟

صنعت فولاد یکی از حیاتی‌ترین صنعت‌ها برای اقتصاد سراسر جهان است اما درعین حال یکی ازآلوده‌ترین‌ها نیز است. تقاضا برای این کالا با افزایش جمعیت، ساختن آسمان خراش‌ها و نصب توربین‌های بادی بیشتر در حال افزایش است. بطور سنتی فولاد با حرارت دادن سنگ آهن با زغال سنگ کک در کوره بلند و در دماهای بالا ساخته می‌شود، اما یکی از پاک ترین فرآیندهای تولید فولاد که هنوزدرمرحله آزمایش است، بکارگیری هیدروژن سبز تولید شده از برق تجدیدپذیر به جای سوزاندن زغال سنگ است. اکنون بحث تولید فولاد سبز مطرح شده و فولادبان در این باره با علی امرایی، مدیرعامل فولاد سنگان گفت و گویی انجام داده است.

مدیرعامل فولاد سنگان گفت: بخش‌های زنجیره فولاد در حال حاضر در کشور با انرژی هیدروژنی تولید نمی‌شود و تولید فولاد بر پایه انرژی هیدروژنی درحد مطالعه و بررسی است، با این حال شرکت فولاد سنگان مطالعاتی در زمینه تولید آهن اسفنجی با هیدروژن بمنظور کاهش آلایندگی در دست مطالعه دارد اما طبق پیش بینی انجمن جهانی فولاد باید 50 درصد تولیدات صنعت فولاد جهان باید فولاد سبز یا پاک باشد.

علی امرایی در گفتگو با فولادبان درباره امکان سنجی تولید فولاد سبز در کشور افزود: بحث محیط زیست و راهکارهای حفاظت از محیط زیست و تولید فولاد سبز و پرهیز از تولید فولاد با سوخت های فسیلی  از مهمترین موضوعات صنعت فولاد است.

وی با اشاره به پیش بینی انجمن فولاد مبنی بر تولید 50 درصد از تولیدات صنعت تا سال 2050 ادامه داد: طبق پیش بینی انجمن جهانی فولاد باید 50 درصد تولیدات صنعت فولاد جهان فولاد پاک باشد یعنی آلایندگی تولید فولاد به حداقل برسد.

این فعال صنعتی با اشاره به اثرات مخرب زیست محیطی تولید فولاد با زغال سنگ تصریح کرد: سه شرکت سوئدی در سال 2015 اعلام کردند می‌توانند آهن اسفنجی را با روش پک یا هیدروژنی تولید کنند و تولید انبوه آهن اسفنجی را به صورت تجاری و گسترده  تا سال 2026 ( چهار سال آینده ) با انرژی پاک هیدروژنی به صنعت فولاد عرضه کنند.

امرایی با اشاره به اینکه 70 درصد تولیدات فولاد جهان از طریق کوره بلند با مصرف انرژی زیاد و آلودگی زیست محیطی انجام می شود ، اظهار داشت: تولید فولاد سبز در دنیا قرار است تا سال 2050 به سمت کوره های تولید فولاد بر پایه اکسیژن و هیدروژن برود و شرکت سنگان نیز در حال بررسی تولید آهن اسفنجی با روش تولید سبز بر پایه هیدروژن است.

به گزارش فولادبان، ایمیدرو پروژه “امکان سنجی تولید فولاد” سبز در کشور را با در نظر گرفتن پارامترهای فنی و اقتصادی در دستور کار قرار داده است. این مهم با همکاری ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ زنجیره فولاد، اجرایی می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *