تقویت زیرساخت‌ها، وظیفه اصلی دولت برای افزایش تولید فولاد/ خانه افزایش ظرفیت فولاد از پای‌بست ویران است

رئیس انجمن سنگ آهن کشور با اشاره به اینکه دولت باید از سرعت افزایش ظرفیت تولید فولاد بکاهد، گفت: دولت باید برای افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور، به فکر تقویت زیرساخت‌ها باشند تا برنامه افزایش ظرفیت تولید فولاد در سال 1404 محقق شود.

مهرداد اکبریان در گفتگو با فولادبان در رابطه با راه‌های جلوگیری از افزایش قیمت فولاد گفت: دولت باید به منظور جلوگیری از روند افزایش قیمت محصولات فولادی باید از افزایش ظرفیت تولید فولاد جلوگیری کند و در برخی طرح‌های تولید فولاد تجدید نظر کند.

وی در ادامه تصریح کرد: با نگاهی دقیق به ظرفیت تولید فولاد در کشور متوجه خواهیم شد که ظرفیت تولید فولاد با این روند در سال 1404 به 55 میلیون تن نخواهد رسید، بلکه به 70 میلیون تن خواهد رسید و به این ترتیب، فاصله میان تولید و بهره‌وری فولاد نسبت به سال‌های قبل بسیار زیاد خواهد شد؛ بنابراین، سرعت افزایش کارخانه‌های فولادی باید کندتر شود.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران افزود: عمده‌ترین بحثی که باید در زنجیره فولاد مورد توجه قرار گیرد، بحث زیرساخت‌هاست. بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز مانند جاده و ریل برای به وقوع پیوستن طرح جامع فولاد ملی است که با بهبود آن، وضعیت کلی کشور بهتر می‌شود و بخشی دیگر از این زیرساخت‌ها نیز مربوط به خود زنجیره هستند که باید فرصتی برای پرداختن به آن‌ها ایجاد شود.

اکبریان با تأکید بر اینکه دولت باید از مسائل سیاسی رها شود تا روی زیرساخت‌های کشور تمرکز کند، گفت: اگر شرایط سیاسی کشور به همین صورت ادامه پیدا کند، دولت ممکن است نتواند در کوتاه‌مدت روی برنامه‌های اقتصادی عمل کند و واقعیت این است که ما از زیرساخت عقب هستیم و نمی‌توان با زیرساخت ضعیف، یک کار کلان انجام داد.
وی در رابطه با وضعیت فعلی تولید فولاد کشور نیز تصریح کرد: در حال حاضر، شرایط تولید حدود 34 میلیون تن فولاد در کشور فراهم است و در اول هر سال تصمیم گرفته می‌شود که میزان تولید کشور چقدر باشد، اما برای برنامه‌ریزی بهتر برای زنجیره فولاد باید به بخش‌های مختلف زنجیره از جمله معدن، تولید شمش و حلقه‌های پایین‌تر و مصرف‌کنندگان نهایی این زنجیره است.

رئیس انجمن سنگ آهن اضافه کرد: تحقق برنامه‌های در نظر گرفته شده قطعا نیازمند این است که در بخش معدن افزایش تولید صورت گیرد و اولین قدم برای این افزایش تولید در بخش معدن نیازمند ماشین‌آلاتی است که به عنوان ابزار کار معدنی‌ها محسوب می‌شود، اما ماه‌هاست که در این باره صحبت می‌شود و فقط به راهکارهایی کوتاه‌مدت و مُسَکِّن مانند درباره ماشین‌آلات بحث می‌شود که با این وضعیت باید گفت که ما خودمان هنوز به برنامه‌ای که ریخته‌ایم اعتقاد نداریم زیرا حلقه‌های ابتدایی زنجیره همچنان مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *