تاریخچه چندماهه تنش‌های تجاری بین چین و استرالیا

در ماه‌های اخیر تنش تجاری بین چین و استرالیا تشدید شده و آتش این جنگ در ماه جاری میلادی نیز به اوج خود رسیده است. البته اگرچه هنوز کوره اختلافات میان این دو کشور، تجارت سنگ آهن میان این دو را ذوب نکرده، اما بد نیست باهم به گزارشی که خبرگزاری رویترز از تشدید اختلاف چین و استرالیا ارائه کرده است، نگاهی بیندازیم.

به گزارش فولادبان؛ آن‌طور که خبرگزاری رویترز گزارش داده است، روابط استرالیا با شریک تجاری بزرگش یعنی چین در سال 2018 متشنج شد و استرالیا غول مخابراتی هواوی چین را از فعالیت در شبکه نسل پنجم اینترنت خود محروم کرد؛ اما پس از درخواست کانبرا برای تحقیق در مورد ریشه ویروس کرونا در اوایل سال 2020، روابط اقتصادی دو کشور به شدت ویران شد.

از آن پس اقدامات سیاسی متقابل هم بین دو کشور تشدید شد که شامل حمله به منازل روزنامه‌نگاران چینی در استرالیا، اخراج برخی روزنامه‌نگاران استرالیایی از چین و اقدامات تجاری محدودیت‌ساز چین علیه صادرات استرالیا می‌شود.

طبق برآورد صندوق بین‌المللی پول، چین با 104 میلیارد دلار واردات از استرالیا در سال 2019 با فاصله بسیار از سایر کشورها برترین بازار صادراتی استرالیا بوده است؛ بنابراین تنش در روابط تجاری با چین می‌تواند به اقتصاد استرالیا آسیب برساند.

اما حالا با اقدامات تنبیهی چین علیه استرالیا، میلیاردها دلار صادرات گوشت گاو، جو و زغال‌سنگ استرالیا کاهش یافته و در مقابل، چین توانسته است به راحتی منابع جایگزین برای واردات این کالاها را پیدا کند.

در این میان، سنگ‌آهن که بزرگترین کالای صادراتی استرالیا و یکی از مواد اولیه اصلی صنعت عظیم فولاد چین محسوب می‌شود، تا کنون از این تنش‌ها جان سالم برده است. گاز ال.ان.جی نیز دیگر کالایی است که هنوز تنش‌های دو کشور به آن نرسیده است.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود به بررسی تاریخچه تشدید تنش‌های تجاری بین چین و استرالیا در ماه‌های اخیر پرداخته و در آن بررسی کرده است که چگونه بازار کالاهای این دو کشور تحت تأثیر تنش‌های فزاینده بین آنها قرار گرفته است:

 

فوریه 2019

مسئولان بندر دالیان در شمال چین، واردات زغال‌سنگ استرالیا را ممنوع کردند و تاکید داشتند که واردات کلی زغال‌سنگ از همه منابع را تا پایان سال 2019 به 12 میلیون تن کاهش می‌دهند.

 

مه 2020

چین از 19 مه، تعرفه ضددامپینگ و ضدیارانه مجموعا 80.5 درصدی بر واردات جو از استرالیا وضع کرد و انتظار می‌رود زمان برقراری این تعرفه‌ها 5 سال به طول انجامد. چین همچنین در این ماه واردات گوشت گاو از چهار صادرکننده بزرگ گوشت استرالیا را متوقف کرد.

 

آگوست 2020

چین که بهترین بازار صادراتی مشروبات استرالیا است، اعلام کرد اقدامات ضددامپینگ و ضدیارانه درباره محموله‌های وارداتی از استرالیا را بررسی خواهد کرد.

 

31 آگوست و سپتامبر 2020

چین پس از یافتن آفات در جوی وارداتی از استرالیا، واردات جو را از بزرگترین صادرکننده غلات استرالیا یعنی شرکت CBH Grain به حالت تعلیق درآورد و دستور بازرسی دقیق‌تر از گندم و جو استرالیا را صادر کرد. این در حالی است که استرالیا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده جوی مورد نیاز کشور چین است که سالانه حدود 1.5 تا 2 میلیارد دلار جو به چین صادر می‌کند که بیش از نیمی از کل صادرات جوی استرالیا را تشکیل می‌دهد.

 

اکتبر 2020

استرالیا اعلام کرد که در حال بررسی گزارش‌هایی است که چین به خریداران دستور داده که از تهیه زغال‌سنگ استرالیا خودداری کنند. اما چین نیز در این ماه به کارخانه‌های تولید پنبه دستور داد که خرید مواد اولیه استرالیایی را متوقف کنند، چراکه ممکن است با خطر تعرفه 40 درصدی مواجه شوند. این در حالی است که چین بزرگترین خریدار پنبه از استرالیا است و ارزش تجارت آن در طی سال زراعی 2019-2018 حدود 900 میلیون دلار استرالیا (637 میلیون دلار آمریکا) بود.

 

نوامبر 2020

استرالیا اعلام کرد که از اقدامات موقتی ضددامپینگ چین بر واردات مشروب استرالیا از 28 نوامبر، بسیار متأسف است. در ادامه اما چین اعلام کرد که زغال‌سنگ وارداتی استرالیا نتوانسته است استانداردهای زیست محیطی را پاس کند. در این شرایط، انتظار می‌رود صادرات زغال‌سنگ استرالیا به چین در آینده نزدیک کم شود و سهم واردات زغال‌سنگ چین از استرالیا در ماه اکتبر به 26 درصد کاهش یابد.

در همین حال، چین واردات کنسانتره مس استرالیا را در ماه اکتبر بیش از نصف کاهش داد. در ادامه نیز شرکت Woodside Petroleum استرالیا مذاکرات فروش سهام در یک میدان گازی و پروژه گاز (LNG) به شرکت‌های چینی را به دلیل اختلافات دیپلماتیک متوقف کرد. سپس چین درخواست استرالیا برای لغو عوارض ضد دامپینگ و ضد یارانه درمجموع 80.5 درصدی بر واردات جو از استرالیا را رد کرد.

پس از آن چین واردات جو از شرکت استرالیایی Emerald Grain، (متعلق به شرکت ژاپنی Sumitomo Corp) را ممنوع کرد. همچنین پس از اینکه پکن بازرسی‌های جدید از غذاهای دریایی را که شامل بررسی ردیابی مواد معدنی و فلزات است آغاز کرد، استرالیا صادرات خرچنگ سنگی را به چین متوقف کرد.

چین پس از آفاتی در چوب‌های وارداتی از ایالت ویکتوریا پیدا شد، اعلام کرد که قصد دارد واردات چوب از استرالیا را ممنوع کند. پیش از این، وزارت امور خارجه چین پس از گزارش رسانه‌ها مبنی بر توقف واردات چوب پکن از ایالت شمال شرقی استرالیا در کوئینزلند، گفته بود که گمرک این کشور بارها و بارها خطرات زیستی در چوب استرالیا پیدا کرده است.

پس از گزارش رسانه‌ها مبنی بر اینکه پکن به واردکنندگان هشدار داده است که از خرید کالاهای استرالیایی خودداری کنند، وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که کاهش واردات محصولات استرالیایی مانند شراب، زغال‌سنگ و شکر نتیجه تصمیمات خود خریداران است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، انتظار می‌رود که چین در ماه‌های آتی واردات شکر، مشروبات، خرچنگ دریایی، جو، زغال‌سنگ و مس و کنسانتره مس از استرالیا را متوقف کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *