ابلاغ یک دستورالعمل و فرمول برای عرضه تمام محصولات و کالاها به بورس غیر کارشناسی است

دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران گفت: تمام محصولات و کالاها را نمی توان در قالب یک فرمول در آورد و براساس آن فرمول و دستورالعمل یکسان ، تولیدکنندگان را ملزم به عرضه کالاهایشان به بورس کالا کرد و بنظر می رسد اصرار وزارت صمت برای بکارگیری این فرمول نامناسب و غیر کارشناسی شده است.

سعید عسکرزاده در گفتگو با فولادبان با انتقاد از سیاست جدید وزارت صمت درباره عرضه تمام محصولات فولادی به بورس کالا تصریح کرد: سیاست عرضه تمام محصولات فولادی به بورس کالا و اینکه عرضه تمام کالاها در قالب یک شیوه نامه سیاست گذاری شود نمی تواند برای کل زنجیره اثربخش باشد و جواب نمی دهد.

وی ادامه داد: شاید تمایل به عرضه تمام محصولات به بورس کالا زیاد باشد اما این موضوع مصداق این است که جعبه آچار درست می کنند برای اینکه پیچ ها با هم متفاوت است و این نیست که یک پیچ خوبه و بقیه به درد نخور مگر می شود یک آچار باشد که بتواند تمام پیچ ها را باز کند قطعا نمیشه

این فعال صنعتی گفت: وقتی یک دستورالعمل برای کل زنجیره صادر می شود و تمام مشکلات و موارد در قالب آن دستورالعمل باید حل شود، نمی توان بازخورد مناسبی در عمل از آن قانون داشت بلکه بنظر می رسد باید برای انواع کالاها فرمولی گذاشته شود و یک کارگروه به تعریف مصادیق آن دستورالعمل بپردازد در غیر این صورت امضای طلایی به شکل و گونه دیگری برای حل مشکلات و معضلات خود را نشان خواهد داد.

عسکرزاده ادامه داد: بنظر می رسد این دستورالعمل باید سیاست عرضه به بورس را برای برخی کالاها بگونه ای و برای کالاهای دیگر سیاستی دیگر را باز تعریف کند زیرا دستورالعمل فعلی دستورالعملی کلی و بسیار باز است.

وی افزود: هریک از محصولات صنعتی مانند فولاد ، پتروشیمی ، سیمان ، کرینکل ، مس و آلومینیوم با توجه به تعیین قیمت جهانی یا فوب خلیج فارس ، قیمت حمل و نقل و … شرایط متفاوتی برای عرضه به بورس کالا دارند و این دستورالعمل با نادیده گرفتن شرایط متفاوت این محصولات بطور یکسان برای همه آنها ابلاغ شده و حتی برای قانونی کردن آن به مجلس نیز ارائه شده است.

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران تصریح کرد: باید اذعان داشت بهیچوجه نمی توان همه این محصولات و کالاها را در قالب یک فرمول در آورد و براساس آن فرمول و دستورالعمل یکسان تمام تولیدکنندگان محصولات را موظف به اجرای آن کرد و بنظر می رسد اصرار وزارت صمت برای بکارگیری یک فرمول برای تمام کالاها و محصولات مناسب و کارشناسی شده نیست.

سیاست الزام عرضه تمام محصولات فولادی به بورس کالا از جمله آهن اسفنجی نسخه مناسبی برای تمام محصولات فولادی نیست و فقط برای برخی محصولات زنجیره اثربخش است لذا تدوین سیاست‌ها در هر بخش از صنعت فولاد باید متفاوت و با استفاده از نظرات فعالان اقتصادی شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *