توسعه همه جانبه ساختاری و زیربنایی با حذف یارانه سوخت راهگشای صنعت است

یک عضو اتاق بازرگانی گفت: افزایش قیمت حامل های انرژی ، حذف یارانه و رانت انرژی کار درستی است ولی دولت باید به توسعه ساختاری و زیربنایی صنعت توجه ویژه داشته باشد و اگر از توسعه ساختار مغفول بماند فعالان اقتصادی باید هزینه های بیشتری را بپردازند لذا اعمال افزایش قیمت درست نخواهد بود.

بهرام شکوری درگفتگو با فولادبان با اشاره با افزایش قیمت حامل های انرژی در بودجه سال آینده و کاهش تدریجی یارانه ها تاکید کرد: اگر سیاست دولت واقعی کردن قیمت ها باشد بسیار کار درستی است اما این اصلاحات باید در تمام بخش ها و به موازات یکدیگر انجام بگیرد.

وی ادامه داد: تخصیص یارانه انرژی به صنایع سالها در کشور وجود دارد و دائما گفته می شود تخصیص یارانه باعث کاهش قیمت انرژی و سوخت ارزان صنایع شده است اما وقتی انرژی ارزان در موقع مناسب به کارخانه ها نمی رسد و گاز و برق آنها در فصل تولید قطع می شود کنید همین قطعی برق باعث تعطیلی خط تولید کارخانه ها و افزایش هزینه تولید خواهد شد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: با تخصیص یارانه ها ، سوخت مصرفی تولید کنندگان و فعالان صنعتی ارزان خواهد شد اما دولتمردان باید به این موضوع توجه داشته باشند که نظام بانکی کشور مبتنی بر ربا و بهره سنگین است وضمنا نه می توانند تولیدکنندگان را حمایت مالی کنند و نه توان مراوده مالی با نظام بانکی دیگر کشورها را دارند.

شکوری گفت: بهره های سنگین، عدم تشکیلات و سازماندهی مالی منظم در سیستم بانکی کشور رقابت بانک ها را با رقبای خود در جهان که با بهره های ارزان قیمت از مزایا و تشکیلات بانکی مطمئن بهره می برند سخت کرده است و همین مشکلی اساسی برای تولیدکنندگان و فعالان صنعتی محسوب می شود.

وی افزود: باید زیرساخت ها توسعه پیدا کند و اگر به زیر ساخت ها توجهی نشود، انرژی ارزان هم تاثیری در تولید موثر نخواهد داشت ، اگر بنادر توسعه پیدا نکنند و فقط انرژی ارزان به صنعت داده شود ، صنعتگران باید هزینه حمل و نقل 2 یا 4 دلاری را 25 دلار پرداخت کند و به صراحت می گویم تمام امتیازات یارانه انرژی که به فعالان و تولیدکنندگان داده می شود باید در خارج از ایران ده برابر پرداخت شود.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: دولت باید از محل درآمدهای نفتی و مالیاتی بستر را آماده کند و با توسعه زیرساخت ها ، هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول را در بازارچه داخلی و چه صادراتی کاهش دهد و در این صورت حذف انرژی سهل تر و اسانتر است.

شکوری افزود: افزایش قیمت حامل های انرژی ، حذف یارانه و رانت انرژی کار درستی است ولی باید گفت فقط اعمال افزایش قیمت درست نخواهد بود و دولت باید به توسعه ساختاری و زیربنایی صنعت نیز توجه داشته باشد و اگر توسعه ساختار مغفول بماند هزینه های بیشتری را برای فعالان اقتصادی در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *