عدم توسعه متناسب، دلیل اصلی چالش‌های صنعت فولاد

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه زیرساخت صنایع متناسب با خود صنعت توسعه داده نمی‌شوند، گفت: عدم توسعه متناسب در بخش حمل و نقل، انرژی و مواد اولیه باعث شده است که صنعت فولاد در سال‌های اخیر با چالش‌های متنوع و گوناگونی دست و پنجه نرم کند.

محمدیاسر طیب‌نیا در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت صنعت فولاد در سال 1400 گفت: طی چند دهه اخیر، ظرفیت‌های خوبی در صنعت فولاد کشورمان ایجاده شده و به دلیل مزیت‌های موجود در این صنعت، پیشرفت‌های بسیار خوبی هم حاصل شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: صنعت فولاد هم از لحاظ ظرفیت و هم از نظر خودکفایی در حوزه تأمین مواد اولیه و تجهیزات، صنعتی است که متکی بر داخل است و می‌تواند نیازهای خود را علی‌رغم وجود تحریم‌های مستقیم برطرف کند. شرکت‌های بزرگ کشور به صورت مستقیم در فهرست تحریم‌ها قرار داشته‌اند. علاوه بر این، برخی مواد اولیه مانند الکترود گرافیتی و یا حتی زغال سنگ و کک در فهرست تحریم‌ها بود، اما این شرکت‌ها توانسته‌اند کسب و کار خود را گسترش دهند.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه صنعت فولاد دستخوش چالش‌های جدیدی است، افزود: چالش اول، در حوزه مواد اولیه است زیرا توسعه‌ها در بخش مواد اولیه از سنگ آهن تا ظرفیت‌های آهن اسفنجی متناسب با توسعه‌های ایجاد ظرفیت کارخانه‌های فولادی رشد پیدا نکرده است و این مسئله باعث می‌شود تا ظرفیت‌های ایجاد شده به صورت کامل به بهره‌برداری برسد.

طیب‌نیا درباره زیرساخت‌های صنعت فولاد گفت: ظرفیت‌ها در بخش حمل و نقل از جمله حمل و نقل ریلی، اسکله‌ای و جاده‌ای به بهره‌برداری نرسیده و آن مقداری که صنایع در تولید و صادرات پیشرفت داشته‌اند، بخش حمل و نقل پیشرفتی نداشته است و در حوزه انرژی، برق و گاز شاهد این هستیم که متأسفانه ظرفیت‌های جدید به وجود نیامده است.

وی اضافه کرد: این مسائل و عدم توسعه متناسب خلل‌هایی را در صنعت فولاد ایجاد کرده است که از سال گذشته با مقیاس کمتر و امسال با مقیاس بیشتر شاهد آثار آن بودیم. در فصل گرم سال، با قطعی برق مواجه هستیم و در فصل سرد سال با قطعی گاز و به دنبال آن، کاهش فعالیت نیرگاه‌ها و خاموشی‌ها هستیم که این مسائل زیان‌بار است و آثار سوئی برای تولید فولاد کشور به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان تأکید کرد: فولاد مبارکه در توسعه زیرساخت‌ها پا پیش گذاشته است که به دنبال این تصمیم، عملیات اجرایی هزار مگاوات سیکل ترکیبی را در فولاد مبارکه آغاز شده است و تأسیس 500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی و 100 مگاوات نیروگاه بادی را در دستور کار خود داریم. قرارداد 50 دستگاه لوکومتیو ساخت داخل برای اولین بار در کشور در چنین مقیاسی انعقاد شده است و امیدواریم با چنین حمایتی، اتفاقی در حوزه حمل و نقل بیفتد.

طیب‌نیا در پایان در رابطه با وضعیت بازار ورق تصریح کرد: ما در بخش لوازم خانگی و خودرو، بخش قابل توجه نیاز داخلی را برطرف می‌کنیم، اما اگر بخواهیم در این صنایع متناسب با کیفیت‌ها و پیشرفت‌هایی که در دنیا اتفاق افتاده است، پیش برویم، باید بتوانیم ورق‌ها خاص تولید کنیم که در این راستا، طرح‌هایی از جمله «طرح نورد گرم 2» با این هدف در نظر گرفته شده‌اند تا ظرف چند سال آینده در تولید ورق‌های فولادی، خودرویی، لوازم خانگی، لوله و پروفیل و …، به خودکفایی کامل برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *