بورس کالا باید محل و مامنی امن و شیشه ای برای تولیدکنندگان محصولات و کالاها باشد

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: برای ایجاد و رعایت عدالت دربورس کالا باید بورس های کالایی ایجاد شود و عرضه محصولات نهایی برخلاف عرضه مواد اولیه در چندین روز از هفته فراهم شود چون عرضه مواد اولیه در بورس کالا در یک روز برای تولیدکنندگان این محصولات اشکالی ایجاد نخواهد کرد اما تعیین یک روز در هفته برای عرضه محصولات نهایی ، شرکت های تولید کننده محصولات نهایی را دچار مشکلات اقتصادی متعدد می کند.

سید احمد رضوی نیک در گفتگو با فولادبان تصریح کرد: بورس کالا به معنای واقعی کلمه باید محلی مطمئن برای عرضه و تقاضای انواع محصولات و کالاها باشد در همه دنیا این موضوع رعایت می شود و اغلب خواستار تاسیس بورس کالا هستند.

وی ادامه داد: بورس کالا یا بورس‌های کالایی ایران به معنای واقعی کلمه رسالت ویژه خود را انجام نمی دهد و بنوعی گرفتار انحصارگرایی و مهندسی قیمت در جهت تامین منافع اقلیتی خاص و حمایت از دسته ای از فعالان این صنعت و صنف شده اند که اغلب این افراد از موسسان و هیات مدیره بورس بوده و هستند و همین افراد هم قیمت محصولات را در بورس کالا تعیین می کنند.

این فعال صنعتی تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا سهامداران بورس را از تولیدکنندگان انتخاب نمی کنند و تعیین هیات مدیره از تولیدکنندگان باعث انحصارگرایی ، تبعیض منافع و ایجاد رانت شدید برای عده ای خاض و نارضایتی تعداد بیشماری از افراد از شرایط موجود شده است.

رضوی نیک با اشاره به مهندسی عرضه محصولات فولادی در بورس کالا گفت: عرضه های مهندسی ورق سال گذشته بگونه ای بود که فولاد مبارکه 1066شرکت سهامداربه بورس کالا معرفی کرده بود که بعدها وزارت صمت گفت 660 تا از این شرکت ها صوری و غیر واقعی بوده اند یعنی میزان زیادی از این ورق های فولادی عملا به واسطه ها و دلالان داده می شد و بورس کالا جولانگاه دلالان و واسطه هایی شده بود.

وی افزود: برای ایجاد و رعایت عدالت در بورس کالا بایستی بورس های کالایی احداث شود و علاوه بر ایجاد بورس های کالایی متعدد ، عرضه محصولات نهایی برخلاف عرضه مواد اولیه در چندین روز از هفته فراهم شود چون عرضه مواد اولیه در بورس کالا در یک روز برای تولیدکنندگان این محصولات اشکالی در بورس ایجاد نمی کند اما تعیین یک روز در هفته برای عرضه محصولات نهایی ، شرکت های تولید کننده محصولات نهایی را دچار مشکلات اقتصادی متعدد می کند.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران ادامه داد: شرکت های تولیدکننده محصولات نهایی هر روز باید فروش خود را انجام دهند در حالیکه در بورس فقط یک روز به فروش محصولات نهایی اختصاص دارد و قوانین کارشناسی نشده حاکم بر بورس گفته است محصولات نهایی 100درصد باید به بورس عرضه شود.

رضوی نیک تصریح کرد: ظرفیت تولید محصولات نهایی طویل مثل نبشی ، میلگرد و تیرآهن در کشور حدود 37 میلیون تن است در حالیکه از این میزان فقط 12 میلیون تن در داخل به مصرف می رسد و 25 میلیون تن مازاد محصول وجود دارد که باید برای این میزان محصول ، بازار صادراتی ایجاد کرد.

وی گفت : واحد تولید کننده ای که موظف به یکبارعرضه در هفته به بورس کالاست و در صورت نداشتن مشتری مجاز است تا سه بار در هفته به بورس کالا عرضه کند ، اگر یک شرکت ضعیف باشد چگونه می تواند محصول خود را در بازار صادراتی به فروش برساند، چشم انداز چنین تولیدکنندگانی با توجه به سیاست بورس کالا ، ورشکستگی و تعطیلی کارخانه است.
عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران افزود: بورس باید مامنی امن و تالاری شیشه ای و شفاف برای عرضه و تقاضای تولیدکننده و خریدار کالا باشد و قیمت را با توجه به تقاضای بازار تعیین کند اما مشاهده می شود هم خریداران و هم فروشندگان اغلب از سازوکار بورس کالا بی خبرند.

رضوی نیک با اشاره به احداث بورس های کالایی متعدد در شمال ، جنوب ، شرق و غرب علاوه بر بورس کالا در تهران ادامه داد: تاسیس بورس های کالایی پنجگانه می تواند زمینه ساز رقابت تولیدکنندگان کشور باشد زیرا عرضه پنج روزه تولیدکنندگان به بورس کالا شکسته شدن قیمت ها و مشتری بیشتر را در پی خواهد داشت و مصرف کنندگان برندگان نهایی این عرضه ها خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *