چشم‌انداز قیمت سنگ‌آهن صعودی است

رویترز در تحلیلی نوشت: کاهش هدف رشد اقتصادی چین برای سال 2022 به 5.5 درصد در نگاه اول برای قیمت سنگ‌آهن نزولی به نظر می‌رسد، اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که احتمالاً فشار صعودی بر مواد اولیه فولاد خام را حفظ می‌کنند.

تردیدی وجود ندارد که چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین واردکننده کالا، با بادهای مخالف داخلی و جهانی مواجه است.

جای تعجب نیست که لی کچیانگ نخست‌وزیر چین در گزارش خود به جلسه سالانه پارلمان، هدف رشد اقتصادی را از 6 درصد در سال 2021 کاهش داد (اگرچه اقتصاد درواقع 8.1 درصد رشد کرد).

لی گفت: اولویت چین برای سال 2022 ثبات اقتصادی است.

چین در حال کاهش نرخ بهره است، دولت‌های محلی شروع به افزایش هزینه‌های زیرساختی کرده‌اند و کاهش مالیات‌ها انتظار می‌رود که همه محرک‌های مثبت برای فولاد هستند.

واردات سنگ‌آهن چین شروع ثابتی در سال 2022 داشته است، به طوری که موسسه Refinitiv واردات سنگ‌آهن چین را 83.69 میلیون تن در فوریه و 86.14 میلیون تن در ژانویه برآورد کرده است که تقریباً مطابق با 88.4 میلیون تن در دسامبر و 89.29 میلیون تن در نوامبر است.

واردات سنگ‌آهن چین در دو ماه اول سال 2022 با وجود محدودیت در تولید فولاد متوقف شده است زیرا مقامات پکن به دنبال محدود کردن آلودگی در زمستان و در طول بازی‌های المپیک زمستانی در این شهر بودند.

اکنون که این محدودیت‌ها پایان یافته و اقدامات محرک به اقتصاد چین سرازیر شده است، این احتمال وجود دارد که تقاضای فولاد افزایش یابد و درنتیجه واردات سنگ‌آهن در ماه‌های آینده افزایش یابد.

به طور کلی، با توجه به اینکه ترکیب احتمالی رشد چین نیاز به فولاد خواهد داشت، علیرغم هدف رشد اقتصادی پایین‌تر، چشم‌انداز بازار چین برای سنگ‌آهن مثبت به نظر می‌رسد.

با توجه به حمله روسیه به اوکراین، عوامل خارجی ممکن است برای تولید فولاد بیشتر در چین همسو باشند.

روسیه و اوکراین هر دو صادرکنندگان مهم سنگ‌آهن و محصولات فولادی هستند، تجارتی که احتمالاً در ماه‌های آینده از بین خواهد رفت.

اوکراین به دلیل جنگ قادر به صادرات نخواهد بود و محموله‌های روسیه احتمالاً با مشکلاتی روبرو خواهند شد زیرا خریداران از تجارت با روسیه خودداری می‌کنند.

به گفته موسسه Kpler، اوکراین در ژانویه 2.92 میلیون تن و در دسامبر 3.27 میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرده است. این داده‌ها نشان می‌دهد که محموله‌های ماهانه از حدود 1.8 میلیون تن تا حدود 3.7 میلیون در دو سال گذشته متغیر است.

صادرات سنگ‌آهن روسیه کمتر است، معمولاً بیش از 500000 تن در ماه نیست، با این حال، محموله‌های فولاد این کشور به طور متوسط کمی بیش از 1 میلیون تن در ماه است.

از دست دادن صادرات سنگ‌آهن اوکراین نسبتاً اندک است، اما خریداران را مجبور خواهد کرد به جای دیگری نگاه کنند، زیرا کارخانه‌های فولاد اروپا احتمالاً به کشتی‌رانی حوضه اقیانوس اطلس مانند برزیل و آفریقای جنوبی تبدیل می‌شوند، در حالی که واردکنندگان آسیایی تلاش می‌کنند بیشتر از استرالیا و شاید تولیدکنندگان درجه دو مانند ایران و هند خریداری کنند.

بر اساس گزارش Kpler، صادرات اوکراین به چین در ژانویه 1.3 میلیون تن و در دسامبر 1.96 میلیون تن بود.

از دست دادن این عرضه، بازار چین را که حدود 70 درصد از سنگ‌آهن دریایی جهان را خریداری می‌کند، تا حدودی تنگ خواهد کرد.

به عبارت دیگر، فقدان محموله‌های اوکراینی برای سنگ‌آهن به اندازه از دست دادن نفت خام روسیه برای بازار نفت یک معامله بزرگ نیست، اما اهمیت دارد و نسبت به قیمت آن صعودی است.

از دست دادن صادرات فولاد روسیه و این احتمال که تولیدکنندگان فولاد اروپایی در بحبوحه قیمت‌های بالای انرژی و احتمال قطع شدن عرضه با مشکل مواجه شوند، تولید خود را حفظ کنند، به تشدید بازار جهانی فولاد کمک خواهد کرد.

چین یکی از معدود تولیدکنندگانی است که ظرفیت افزایش تولید فولاد را دارد و اگر مقامات بخواهند آلودگی ناشی از فرآیند زغال‌سنگ را مجاز کنند، ممکن است کارخانه‌های فولاد چین بخواهند تولید را افزایش دهند و صادرات را افزایش دهند.

با پس‌زمینه مثبت سنگ‌آهن، قیمت سنگ‌آهن با عیار 62 درصدی تحویل‌شده به شمال چین، همانطور که توسط آژانس گزارش قیمت کالاها Argus ارزیابی شد، در هفته‌های اخیر افزایش یافته و در 4 مارس به 151.40 دلار در هر تن رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *