در گفتگو با فولادبان ابراز شد؛ 

تنوع معاملات بورس کالا؛ به نفع فولادی‌ها/ نخستین واکنش فعالان بازار به راه‌اندازی احتمالی معاملات اوراق سلف موازی استاندارد ارزی

یک کارشناس فولادی گفت: اگر با دستور و فشار سمت تقاضا را با بهانه کنترل قیمت‌ها در بازار محدود کنیم، در بلندمدت آسیب جدی به این بخش وارد خواهد شد. 

حسام الدین والی در گفتگو با فولادبان درباره برنامه بورس کالا برای راه اندازی معاملات اوراق سلف موازی استاندارد ارزی اظهارداشت: در شرایط فعلی، در صورتی که تنوع در معاملات زیاد باشد، قطعاً به نفع خریدار، مصرف کننده و تولیدکننده خواهد بود. معمولاً معاملات به اشکال مختلفی مانند نقدی، سلف، سلف موازی و امثال آن در بورس کالا انجام می‌شود. این نوع معاملات، ابزاری هستند که برای ارائه محصول به بازار فولاد به کار گرفته می‌شود و تنوع آنها قطعاً به نفع بازار و متعادل کردن عرضه و تقاضا خواهد بود.

وی در خصوص تأثیر تصمیمات چهارگانه فولادی وزارت صمت و اقتصاد اظهار کرد: در گذشتهتصمیمات زیادی امثال تصمیمات چهارگانه گرفته شد اما متأسفانه در این صنعت تأثیرگذار نبوده است. در واقع، آنچه که در حوزه فولاد تاثیر دارد، این است که بازار را محدود نکنند و اجازه دهند در آن چرخش نقدینگی ایجاد شود.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان در خرید مواد اولیه خود مشکل دارند و در برخی محصولات نیز کمبودهایی وجود دارد، چرا که کد بسیاری از آنها در سامانه جامع تجارت بسته شده است.

والی با بیان اینکه تعادلی در بازار فولاد وجود ندارد، اظهارداشت: محدودیت‌هایی که برای عرضه و تقاضا تعیین شد، بازار را از تعادل خارج کرده است. در این راستا، اگر با دستور و فشار سمت تقاضا را با بهانه کنترل قیمت‌ها در بازار محدود کنیم، در بلندمدت آسیب جدی به این بخش وارد خواهد شد.

وی معتقد است: با محدودیت در عرضه و تقاضا، موقتاً می‌توان بازار را کنترل کرد اما دستورالعمل‌های گوناگون و محدودیت‌های صورت گرفته در بلندمدت منجر به آسیب بازار خواهد شد.

این کارشناس فولادی در پایان با بیان اینکه تفاوت زیادی در شرایط داخلی کشور با شرایط بین المللی وجود دارد و مولفه نرخ ارز فقط در قیمت‌های داخلی تاثیرگذار است، بیان کرد: در حالی بازار جهانی در روند نزولی قرار دارد که قیمت‌های داخلی کشور در روند افزایشی قرار گرفته است. این روند معکوس نشان می‌دهد مداخلات در خرید و فروش محصولات تأثیری بر بهبود وضعیت ندارد و باید اجازه داد جریان آزاد بازار، روند خود را تعیین کند.

 

پیش از این، سید جواد جهرمی، مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر این نکته که یکی از پیشنهادات با توجه به نیازهای ارزی شرکت‌ها برای اجرای پروژه ها، بحث اوراق سلف موازی استاندارد ارزی است، گفته است: در تلاش هستیم با بانک مرکزی تفاهم نامه ای در این زمینه منعقد کنیم تا معاملات اوراق سلف موازی استاندارد ارزی را راه اندازی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *