تقویت زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری خارجی دو مولفه تقویت اقتصاد هستند

یک فعال صنعت فولاد با اشاره به اینکه برای تقویت زیرساخت نباید تنها چشم امید به سرمایه‌گذاری دیگر کشورها داشته باشیم، گفت: هدف اصلی صنعت فولاد باید تقویت زیرساخت‌ها برای دستیابی به افق‌های بهتر باشد

محمدرضا هوشمند در گفتگو با فولادبان در رابطه با قرارداد 25 ساله ایران و چین و سرمایه‌گذاری چین در ایران تصریح کرد: اولین نکته‌ای که فارغ از بحث قرارداد 25 ساله بین ایران و چین باید به آن توجه داشته باشیم، مذاکرات وین است چراکه اگر توافق حاصل شود و تحریم‌ها از صنایع ایرانی برداشته شوند می‌توانیم از ظرفیت 100 درصدی صنایع فولادی بهره ببریم و تولیداتمان را با قیمت واقعی در بازارهای جهانی عرضه کنیم.

وی با اشاره به اینکه اختلاف قیمت بین منطقه CIS و فوب خلیج فارس حدود 100 دلار است، افزود: این اختلاف قیمت ظلم به منابع و دانش کشور است که با برداشته شدن تحریم‌ها، سایه این مسائل از سر صنعت کشور رفع می‌شود. یکی از سیاست‌هایی که توانست روی این موضوع تأثیر مناسبی داشته باشد، قرارداد 25 ساله بین ایران و چین است؛ البته این نکته حائزاهمیت است که این کار، مشخص کردن یک نقشه راه برای ادامه همکاری‌های آینده است.

این فعال صنعت فولاد تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت چین کاهش آلایندگی و تولید فولاد سبز را در سال 2021 در دستور کار خود قرار داده است و همچنین، در سال جاری میلادی این روش را ادامه خواهد داد، شاهد کاهش تولید فولاد در کارخانه‌های فولادسازی این کشور هستیم، اما سیاست‌های کلی کشور چین به سمت سرمایه‌گذاری‌های فراسرزمینی و کاهش آلایندگی در این کشور است.

هوشمند درباره آثار این نقشه راه روی کشور ما گفت: علی‌رغم تحریم‌هایی که علیه کشور و صنایع ما صورت گرفته است، ما توانسته‌ایم برخی از فناوری‌هایی که در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند بومی‌سازی شده‌اند در حالی که در سالیان گذشته در زنجیره فولاد قطعات و ماشین‌آلات مورد استفاده در این صنایع را از چین و یا کشورهای اروپایی تهیه می‌کردیم، ولی با بومی‌سازی جلوی خروج ارز از کشور گرفته شد.

وی اضافه کرد: ما نیازمند این هستیم که در بحث اکتشاف معادن انرژی بیشتری را بگذاریم و اگر کنسرسیومی توسط شرکت‌های معدنی و فولادی داخل کشور ایجاد شود و با استفاده از ظرفیت‌های این شرکت‌ها، می‌توانیم اتفاقات خوبی را برای خودمان رقم بزنیم؛ هرچند ما در زیرساخت‌ها مشکلاتی داریم که باید تمهیداتی برای آن اندیشیده شود، اما اگر بخواهیم روی ظرفیت کشور چین برای این زیرساخت‌ها حساب کنیم، کار درستی نیست.

این فعال صنعت فولاد تأکید کرد: نقشه راه 25 ساله ایران و چین می‌تواند به متخصصان ما کمک کند تا راهی را که به دنبال آن بودند، زودتر پیدا کنند و در این میان، تیزهوشی و تدبیر وزارت صنعت، معدن و تجارت ما را می‌طلبد تا با حساسیت بیشتری به این موضوع نگاه کند و ظرفیتی که طی سالیان گذشته به وجود آمده است، راحت در اختیار چین قرار ندهد، بلکه ظرفیت خود را با صادرات بیشتر بالا ببریم.

هوشمند گفت: طی سالیان گذشته، گلوگاه‌ها و کاستی‌ها در زنجیره فولاد مشخص شده است بنابراین، باید تمام تمرکز خود را روی زیرساخت‌ها و اکتشاف کشور بگذاریم تا بتوانیم به افق ترسیم شده برای 1404 برسیم و برای همکاری با چین باید از ظرفیت‌های زیرساختی خود استفاده کنیم.

وی افزود: ما باید به این نکته توجه کنیم که از خام‌فروشی جلوگیری کنیم چراکه این مسئله تنها مربوط به سنگ آهن و محصولات بالادستی زنجیره فولاد نیست و محصولات میانی هم مشمول این خام‌فروشی می‌شوند که البته وزارت صمت باید نقشه راهی در این باره ایجاد کند تا محصولاتی با ارزش افزوده بالاتری را برای عرضه‌های جهانی در نظر بگیریم

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *