بورس کالا؛ بهترین مکانیسم دفاعی در برابر قیمت‌گذاری دستوری/ باید نگران باشیم

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس کالا مهم‌ترین بازاری است که در همه جهان به عنوان بستر رایج معاملاتی تلقی می‌شود و زمینه ایجاد تعادل معاملاتی را در بین کالاها نیز فراهم می‌کند.

جواد خلفی در گفتگو با فولادبان با تاکید بر اینکه موضوع حذف قیمت‌گذاری دستوری باید براساس برخی از تدابیر انجام شود، مطرح کرد: بهتر است دخالت و تدبیرگری دولت به صورت تدریجی در این حوزه صورت بگیرد و نباید تصمیم‌گیری‌ها در بازارهای کشور یک‌باره انجام شود، چرا که این اتفاق به طور حتم شرایط بازار را دچار نوسان می‌کند و منجر به ایجاد برخی از نگرانی‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه نتیجه تنظیم‌گری سیاست‌گذاران باید به‌گونه‌ای باشد که منفعت تولیدکنندگان لحاظ و حاشیه سود آنان مدنظر قرار گرفته شود، خاطرنشان کرد: حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنایع به خصوص صنعت فولاد باعث از بین رفتن فعالیت‌های سفته‌بازانه، حذف دلالی‌های سوداگرانه و واسطه‌گری‌های غیرمفید خواهد شد، ضمن اینکه این اقدام در کلیت اقتصاد کشور، شفافیت‌ها را ایجاد می‌کند و به دنبال آن، منافع را به جیب صاحبان تولید می‌رساند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: تقویت بنیادی تولیدکنندگان و تضمین ادامه بقای حیات اقتصادی آنان را باید از طریق سودآوری منطقی و نظارت دائمی برای ارتقای کیفی در نظر بگیریم. همچنین در صورت ایجاد زیرساخت مالیاتی مناسب برای مدیریت حوزه فولاد، دولت درآمدها را به واسطه اخذ مالیات واقعی شفاف می‌کند و همچنین از این طریق دست دلالان را که تاکنون مالیات پرداخت نکرده‌اند، قطع خواهد شد.

خلفی، بورس کالا را ساز و کاری مناسب برای حذف قیمت‌گذاری دستوری دانست و گفت: این بازار ضمن ایجاد شفافیت، باعث ایجاد نظام عرضه و تقاضای واقعی می‌شود اما این اتفاق مشروط بر آن است که براساس دستورالعمل ارائه‌شده، عرضه همه تولیدات و محصولات زنجیره سیمان و فولاد از طریق بورس کالا انجام شود. در واقع، بورس کالا مهم‌ترین بازاری است که در همه جهان به عنوان بستر رایج معاملاتی تلقی می‌شود و زمینه ایجاد تعادل معاملاتی را در بین کالاها به خوبی فراهم می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه در بورس کالا می‌توان با کمک ابزارهای مشتقه به تأمین مالی تولیدکنندگان  اقدام کرد، اظهارداشت: این امر ضمن به ‌کارگیری سرمایه‌های سرگردان در بخش واقعی تولید، سبب تسهیل فرآیندهای مالی تولیدکنندگان در فولاد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *