میانگین مارجین نوردکاران از ابتدای امسال فقط هفت درصد

در نشست مسئولان وزارت صمت با اعضای انجمن نوردکاران، مهندسی فروش شمش فولادی در بورس کالا، افزایش هزینه‌های تولید، قطعی گاز و برق بررسی و اعلام شد این مشکلات، مارجین نوردکاران را کاهش داده و تداوم این شرایط موجب تعطیلی و زمین گیرشدن کارخانه های نورد در آینده نزدیک خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: در نشست مسئولان وزارت صمت با اعضای انجمن نوردکاران، مهندسی فروش شمش فولادی در بورس کالا، افزایش هزینه‌های تولید، قطعی گاز و برق بررسی و اعلام شد این مشکلات، مارجین نوردکاران را کاهش داده و تداوم این شرایط موجب تعطیلی و زمین گیرشدن کارخانه های نورد در آینده نزدیک خواهد شد.

مصطفی عبداللهی درگفتگو با فولادبان با اشاره به کاهش میانگین مارجین نوردکاران افزود: در این نشست اعلام شد میانگین مارجین نوردکاران در 9 ماه اخیر فقط هفت درصد بود، در حالیکه در مدت مشابه مارجین میلگرد کشورهای CIS  بین 12 تا 18 درصد بود .

وی ادامه داد: معاون امور معادن و فرآوری مواد  وزارت صمت، معاون طرح و برنامه وزارت صمت، رئیس هیات عامل ایمیدرو و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری ایمیدرو و برخی دیگر از روسای وزارت صمت در نشست مشترک با اعضای هیات مدیره انجمن نوردکاران ایران به بررسی مشکلات واحدهای تولیدی نوردی کشور پرداختند و معاون سرمایه گذاری ایمیدرو در گزارشی  به حداقل رسیدن مارجین نوردی‌ها  را تایید کرد و گفت مقرر شده است کف مارجین واحدهای نوردی  8 درصد باشد  .

این فعال فولادی تصریح کرد: مهندسی فروش شمش فولادی در بورس کالا، افزایش هزینه‌های تولید، قطعی گاز و برق از موضوعات اصلی نشست و تاثیرگذار برکاهش مارجین نوردکاران بود و نوردکاران اعلام کردند تداوم این شرایط، کارخانه‌های نورد را در آینده‌ای نه چندان دور تعطیل و یا زمین گیر خواهد کرد.

عبدالهی اظهار داشت: در ایران فقط دو کارخانه تولید نورد “های تک” است و اغلب  کارخانه‌ها با فناوری قدیمی فعالیت می‌کنند و هزینه تولید کارخانه میلگرد 12 درصد و مقاطع 17 درصد برآورد شده است و نوردی‌ها انتظار دارند مارجین  آنها بین 15 درصد برای میلگرد و 20درصد برای مقاطع باشد و اگر پایین تر از این درصدها باشد، امکان ادامه فعالیت برای نوردی‌ها وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به حذف سامانه بهین یاب افزود: در نشست  اخیر نوردکاران به مسئولان وزیر صمت اعلام کردند، حذف این سامانه باعث شده تا غیر فعالان، واسطه‌ها و دلالان با خریداری شمش از بورس کالا، ضمن ورود به بازار محصولات فولادی، قیمت شمش را با تقاضای غیر واقعی افزایش دهند.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران ادامه داد: اگر هدف از حذف سامانه بهین یاب و ورود دلالان به بورس کالا ، نجات واحدهای تولیدکننده القایی است باید قیمت آهن اسفنجی کاهش یابد یا متعادل شود نه اینکه دلالان به بازار ورود کنند زیرا ادامه این چرخه جز زیان و تحمیل هزینه به مصرف کننده نتیجه ای نخواهد داشت.

عبداللهی تصریح کرد: نشست اخیر نوردکاران با مسئولان وزارت صمت جلسه مفید و مثبتی بود و امیدواریم معاونین وزارت صمت به این موضوع اهتمام داشته باشند که مارجین یا مابه التفاوت نرخ شمش به میلگرد در زنجیره عادلانه شود. بخشی از زنجیره که غالبا بخش های میانی زنجیره وعمدتا بخش های خصولتی و دولتی هم هستند ،از بیشترین مارجین وسود بهره مند شوند و بخش خصوصی در انتهای زنجیره که پیشانی محصولات هستند با ضرر و زیان و با حداقل مارجین کار کنند و بعنوان گران فروش معرفی شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *