تعیین قیمت محصولات فولادی نباید از میانه زنجیره باشد/ دولت از قیمت گذاری فاصله بگیرد بازار تنظیم می‌شود

رئیس انجمن سنگ‌آهن کشور گفت: قیمت گذاری دولت یا باید از سنگ آهن به بالا شروع شود یا از آخرین حلقه زنجیره مثلا ورق یا میلگرد آغاز و رو به عقب تعیین قیمت شود و مابقی محصولات زنجیره بر اساس قیمت تعیین شده ارزیابی شود اما در حال حاضر دولت تعیین قیمت را از حلقه های میانی زنجیره آغاز کرده است.

مهرداد اکبریان در گفتگو با فولادبان با اشاره به تغییر فرمول قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا افزود: ما در زنجیره فولاد حلقه‌های متعدد تولیدی در حلقه آهن اسفنجی، کنسانتره، گندله ، شمش و ورق و میلگرد داریم که اغلب فعالان هر بخش از زنجیره با قیمت گذاری و تعیین قیمت دولت برای محصولات خود معترضند.

وی ادامه داد: فعالان بخش‌های مختلف زنجیره معتقدند دولت نباید قیمت تعیین کند و برای قیمت محصولات فولادی یا از ساز و کار بورس یا از توافق خریدار و فروشنده (عرضه و تقاضا) استفاده کند.

این فعال معدنی گفت: طبق اظهارات فعالان صنعتی قیمت گذاری دولت یا باید از سنگ آهن به بالا شروع شود یا آخرین حلقه زنجیره مثلا ورق یا میلگرد شروع شود و رو به عقب تعیین قیمت شود و مابقی محصولات زنجیره بر اساس قیمت تعیین شده ارزیابی شود.

اکبریان افزود: زمانی که دولت روی شمش یا آهن اسفنجی فرمول مجزا می گذارد ممکن است در آن زمان و مقطع قیمت تعیین شده آهن اسفنجی و کنسانتره توجیه معاملاتی داشته باشد ولی اگر نوسانات کشور شامل عرضه و تقاضا و قیمت های جهانی باشد که معمولا هم این نوسانات زیاد است و افت و خیز حتی سه ماهه دارد قیمت به هم می ریزد و خراب می‌شود.

وی ادامه داد: اغلب فعالان فولادی در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که هفته اخیر برگزار شد معتقد بودند بهتر است دولت هیچ تلاشی برای فرمول گذاری و تعیین قیمت نکند و اگر هم قرار است تعیین قیمت حتما صورت بگیرد بهتر است از بالا به پایین و یا از پایین به بالای زنجیره باشد.

رئیس انجمن سنگ ‌آهن کشورتصریح کرد: اصرار تعیین قیمت برای محصولات فولادی ظاهرا به منظور تامین منافع افراد و گروه های خاصی است که در میانه زنجیره یعنی آهن اسفنجی ها و شمشی ها فعالیت دارند و دولت نیز برای منافع آنها تمایل به قیمت گذاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *