دخالت در قیمت‌گذاری، چوب لای چرخ تولید فولاد

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه دخالت در قیمت‌گذاری توسط دولت کار اشتباهی است، گفت: دخالت کردن در قیمت‌گذاری آهن اسفنجی می‌تواند مشکلات متعددی را برای زنجیره تولید فولاد ایجاد کند.

به گزارش فولادبان، مدت زیادی است که تولیدکنندگان شمش القایی با افزایش نرخ آهن اسفنجی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و به دادخواهی از نهادهای رسمی دولتی از جمله بورس کالا و وزارت صمت روی آورده‌اند تا بتوانند با تخفیف گرفتن از عرضه‌کنندگان آهن اسفنجی، حاشیه سود خود را بالا ببرند و فرصتی برای بالا بردن فعالیت و نجات این بخش از صنعت فولاد پیدا کنند.

این مسئله تا جایی ادامه پیدا کرد که به ستاد تسهیل وزارت صمت کشیده شد و خبرهایی از تغییر روش قیمت‌گذاری آهن اسفنجی در بورس کالا شنیده شد. این ماده اولیه که تا اینجا تقریبا با قیمت 8 هزار و 900 تومان در بورس کالا به فروش می‌رسد، باید منتظر سرنوشت جدیدی باشد، اما تأثیر این قیمت‌گذاری روی کارخانه‌هاست که مهم‌تر هستند.

در این راستا بهرام شکوری در گفتگو با فولادبان در رابطه با قیمت‌گذاری آهن اسفنجی در بورس کالا گفت: هر گونه دخالت دولت در تنظیم بازار و قیمت‌گذاری دستوری برای زنجیره در هر بخشی، کار اشتباهی است و با آن مخالف هستیم.

وی با اشاره به اینکه دولت نباید در بازار تصدی‌گری کند، افزود: در دنیا ثابت شده است که تصدی‌گری دولت در اقتصاد خطاست و باید توجه کرد که تجربه خوبی در زمینه دخالت در قیمت‌گذاری در هیچ نقطه از جهان وجود ندارد و در کشور خودمان هم تجربه خوبی در بحث قیمت‌گذاری نداریم بنابراین، بهتر است که اشتباهات گذشته خود را دوباره تکرار نکنیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: درباره اثرگذاری روش جدید قیمت‌گذاری آهن اسفنجی، فعالان حوزه القایی کشور باید نظر بدهند، اما به طور کلی، وقتی هر فعالیتی با یک توجیه اقتصادی آغاز می‌شود و هر اتفاقی از جمله قیمت‌گذاری دستوری و یا موانع صادراتی یا هر تصمیم‌گیری غلطی در این چرخه بیفتد، طبیعتا کارکرد این بخش‌ها را متأثر خواهد کرد.

شکوری تأکید کرد: تصمیم‌گیری‌ها و موانعی که در زنجیره تولید فولاد پیش می‌آید، حتما باید توسط فعالان این صنعت بررسی شود تا این موانع فوری شناسایی شوند و وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه دارد تا در جهت رفع این موانع برای فعالان صنعتی اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *