افزایش کیفیت محصولات فولادی راه مقابله با ترکیه/ کاهش ارزش پول ملی ترکیه دستوری است

دبیراتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان محصولات معدنی ایران گفت: کاهش ارزش لیر بر بازارهای منطقه اثر منفی دارد و به اقتصاد و صادرات کشورهای منطقه از جمله ایران آسیب زیادی می‌زند و تنها راه مقابله با از دست رفتن بازارهای صادراتی افزایش کیفیت محصولات و کالاهاست.

کامران وکیل در گفت‌وگو با فولادبان افزود: کاهش ارزش لیر ترکیه همانند کاهش ارزش یوان چین است، وقتی دولت ترکیه ارزش پول ملی خود را دستوری پایین می‌آورد، کالای صادراتی‌اش ارزان می‌شود و محصولاتی مانند فولاد، سیمان، پتروشیمی ارزان خواهد شد و صادرات افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: دولت ترکیه همزمان با کاهش ارزش لیر، حقوق و دستمزدها را 50 درصد افزایش داده که روشی صحیح است. کاهش 50 درصدی ارزش لیر، ارزش ملک در ترکیه به علت تقاضای تصاعدی به دو برابر رسید و حتی نسبت به دلار ثابت و گرانتر هم شده است.

وکیل با بیان اینکه کاهش ارزش لیر بر بازارهای منطقه تاثیر منفی می‌گذارد، افزود: پایین آمدن ارزش لیر ترکیه به اقتصاد و صادرات کشورهای منطقه آسیب زیادی می زند، ایران از چند سال قبل بازار کشورهای منطقه را از دست داده بود وبا این اقدام هم الان بازارهای بیشتری را از دست خواهد داد .

وی راهکار مقابله با از دست رفتن بازارهای صادراتی را افزایش کیفیت محصولات و کالاهای ایرانی بیان کرد و ادامه داد: ایران باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهد تا با این روش بتواند بازارهای از دست رفته و یا در حال از دست دادن را بازیابی کند.

دبیراتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان محصولات معدنی ایران با انتقاد از سازوکار صادراتی کشور تصریح کرد: در سامانه نیما صادرکننده با قیمت 24 هزار تومانی معاملات خود را انجام می‌دهد اما برای واردات محصول باید ارز 30 هزار تومانی هزینه کند که اصلا سازوکار درستی نیست.

وکیل گفت: با کاهش ارزش لیر، حجم توریست ترکیه دو برابر شده، صادرات رشد داشته، تمام محصولات تولیدی خود از جمله فولاد، پتروشیمی، نساجی، خودروسازی، قطعات یدکی را با دسترسی آسان به بازارهای جهانی صادر می کند. ترکیه در حال حاضر تمام بازار قطر را در دست دارد و در بازار امارات نیز خیلی فعال است. ترکیه دومین کشور تولیدکننده سنگ های تزیینی منطقه بود اما اکنون حرف اول را دنیا می زند.

وی ادامه داد: ترکیه پیش از این و در یک دوره برای افزایش رشد اقتصادی خود، برای افزایش ارزش لیر خود که یک میلیون لیر، یک دلارشده بود شش صفر را از پول خود حذف کرد و ارزش پول ملی خود را افزایش داد و به نوعی ابتکارعمل اقتصادی انجام داد و مشابه این اتفاق در کشور ما هم افتاده است و دلار 4 هزار تومانی به 30 هزار تومان رسید اما علت این گرانی معلوم نیست و هیچکس هم نمی‌داند اما ترک ها آگاهانه همه این تغییرات را برای رشد اقتصادی خود انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *